– At Human-Etisk Forbund frir til religiøs ungdom, oppfatter jeg som en ny strategi fra dem, sier professor og religionsforsker Torkel Brekke. Han snakker om den ferske reklamefilmen hvor Human-Etisk Forbund inviterer kristne og ungdom med andre livssyn til å velge humanistisk konfirmasjon.
LES MER: – Frir til kristne 15-åringer
Størst takhøyde
– Hvorfor gjør HEF dette?
– Rent markedsmessig får de jo en mye større gruppe å henvende seg til, sier Brekke, som mener markedsføringen kan plasseres inn i et større bilde:
– Konfirmasjon er blitt det feltet hvor konkurransen mellom sekulære og religiøse livssyn i Norge er blitt skarpest. Den som har det mest generelle og grunnleggende livssynet, og med størst takhøyde, har vunnet, sier religionsforskeren, som skriver om tematikken i boken Faithonomics – Religion and the Free Market.
Norsk identitet
For Human-Etisk Forbunds del gjelder det å fremstille seg selv på et overordnet nivå, mener han.
– I reklamefilmen fremstår de på en måte som gjør at de omslutter både kristendommen, jødedommen og islam. Fra kirkens side dreier det seg om å vise frem kristendommen som en del av norsk identitet, sier Brekke.
– Hvorfor har nettopp konfirmasjonen blitt en kamparena?
– Det skyldes historiske tilfeldigheter. Samtidig kan det også tenkes at det er lettere å selge inn konfirmasjonen enn for eksempel begravelsen, som Human-Etisk Forbund har hatt mindre suksess med. Begravelsen er det siste ritualet i livet. Når det står om liv og død, velger mange kanskje mer tradisjonelt, og går dermed for kirkens ritualer.
Utfordrer kirken
HEFs frieri til kristen ungdom er en tydelig skjerping i kampen om konfirmantene, mener Bjørgvin-biskop Halvor Nordhaug i Den norske kirke.
– Man kunne tenke at det var litt frekt at de beveger seg inn på Den norske kirkes revir, men jeg velger å se positivt på det. Dette utfordrer kirken til å tenke mer offensivt for å nå ungdom som ikke er kristne, sier Nordhaug.