I går, etter at Vårt Land kontaktet Muslim Senter Furuset om saken, besluttet de å avlyse arrangementet.
– Vi fikk en henvendelse om hans uttalelser i går kveld og har hatt et internt møte i dag, og det er klart at vi ikke kan stå inne for et slikt syn som imamen fremlegger, skriver ungdomslederen i trossamfunnet i en e-post til Vårt Land. Vedkommende ønsker å være anonym.
De skulle i kveld få besøk av den unge, karismatiske imamen Muhammed Asim Hussain fra Storbritannia. I et foredrag med tittelen «Hvem er din rollemodell?», skulle imamen utdype blant annet følgende: «Hvilke mennesker vi omgås med, hvem vi retter oppmerksomheten mot og lærer av, har stor innflytelse på vår personlige, sosiale, spirituelle og faglige utvikling», opplyser trossamfunnet på Facebook-siden sin.
LES OGSÅ: Lovlig å sparke hijab-bruker
En martyr
Den samme imamen hyller drapsmannen Mumtaz Qadri for å ha «myrdet noen for å hedre muslimenes profet Muhammed», skrev The Christian Times for et år siden.
Qadri tok i 2011 livet av guvernøren i Punjab-provinsen i Pakistan. Drapet var en protest mot at guvernøren ville avskaffe Pakistans blasfemilov, etter at den kristne kvinnen Asia Bibi ble dømt til døden for blasfemi. I februar i fjor ble drapsmannen dømt til døden og hengt.
Det var i den forbindelse at imam Muhammed Asim Hussain hyllet ham på Facebook-siden sin. Han kalte drapsmannen en martyr, sa at henrettelsen var feil og at «han gjorde det han gjorde av ære for Profeten», ifølge avisen.
MIN TRO: Nancy Herz har fått Fritt Ords honnør for sin kamp mot æreskultur og sosial kontroll
Skal tale om radikalisering
Da Vårt Land først kontaktet ungdomsleder ved Muslim Senter Furuset i går avviste han blankt at støttet imamen i hans uttalelser om Mumtaz.
– Hvorfor bruker dere han likevel som foredragsholder?
– Vi ble gjort oppmerksomme på denne uttalelsen fra en annen kilde i går. Vi erkjenner at vi burde ha gjort en grundigere jobb i forkant og sjekket tidligere uttalelser, sier ungdomslederen.
Han forteller imamen er en kjent foredragsholder om temaet ekstremisme, og at dette er grunnen til at de opprinnelig valgte å invitere ham.
– Han har gått hardt ut mot ISIS, der har han blant annet erklært dem som kriminelle som misbruker islam, noe vi er enige i. Derfor har vi også invitert ham til å tale om radikalisering på torsdag.
VALGET I NEDERLAND: Tolv syriske menn gjorde Jacky de Wije til aktivist. Hun vil ikke ha dem i nabolaget.
Skyldes uvitenhet
Også andre muslimske trossamfunn har tidligere invitert kontroversielle predikanter og imamer. Flere av de hemmeligholdte gjestene på Islam Nets årlige konferanse har uttrykt støtte til den tidligere imamen Anwar al-Awlaki, som har tilknytning til Al-Qaida, skrev Aftenposten i fjor.
Rådgiver i Antirasistisk senter og tidligere leder i Islamsk Råd Norge, Shoaib Sultan, mener det er flere årsaker til at slike gjestetalere blir importert:
– I noen tilfeller skyldes det ren og skjær uvitenhet fra arrangørens side. Man inviterer noen til å snakke om noe spesifikt, men glemmer å se hva vedkommende har uttalt i andre sammenhenger.
Gav sin støtte
Andre ganger finnes det imidlertid holdninger i miljøene som det ikke blir tatt et oppgjør med, mener Sultan.
– Arrangørenes problematiske ståsted reflekteres da i hvem de velger som foredragsholder, sier han.
Etter henrettelsen av Mumtaz Qadri i fjor gav også norske muslimer sin støtte til drapsmannen. Over hundre av dem, de fleste med bakgrunn fra Pakistan, gikk da i demonstrasjon utenfor den pakistanske ambassaden i Oslo. Til stede var flere sentrale personer i Central Jamaat, en av Norges største og eldste moskeer, skrev Aftenposten.
Blant dem som deltok var imam i samme trossamfunn, Nehmat Ali Shah. Han fikk igjen medieoppmerksomhet da han siden dro til Pakistan i en minnemarkering for Qadri.
LES OGSÅ: Nordmenn flest er positive til flyktninger
Dobbelthet
– Qadri-saken har avdekket at både i Storbritannia og i Norge finnes folk som nødvendigvis ikke definerer seg som islamister, men som støtter både den pakistanske blasfemilovgivningen og drapet på den pakistanske guvernøren, sier forsker Sindre Bangstad ved Institutt for Kirke-, religions- og livssynsforskning (KIFO).
– Hva skyldes engasjementet blant enkelte norske muslimer?
– Islam er i større grad enn før blitt transnasjonal. Man henter ideer også fra foreldrenes opprinnelsesland. Enkeltindivider og grupperinger kan ha ett syn hva som bør være grunnleggende normer og verdier i Pakistan, og et annet syn på hva som bør gjelde i Norge, forklarer Bangstad.