Nyheter

Ingen fly-premie å vinne

Nordmenns klimareiser til utlandet føres ikke opp i klimaregnskapet. – Politikere som kutter flyreiser blir ikke premiert, sier forsker.

Fly står for over halvparten av klimaeffekten av nordmenns reiser, har forskere på Cicero regnet ut.

Men når Norges klimaregnskap sendes til FN føres ikke disse utslippene opp.

– Norske flyselskap har selv et regnskap for antall flyreiser som går fra Norge til utlandet. Men de er ikke med i det offisielle, norske klimaregnskapet, sier Borgar Aamaas, klimaforsker ved Cicero.

LES OGSÅ: Fly kan bli Ernas nye klima-pine

Utenlandsreiser ramler utenfor alt

Fredag skrev Vårt Land at Avinor og transportetatene ber Stortinget gi grønt lys for ny rullebane på Gardermoen. Lar de folkevalgte forslaget passere, kan flytrafikken doble seg de neste 40 årene.

Men ifølge transportkomitéleder på Stortinget, Nikolai Astrup (H), er dette slett ikke et politisk spørsmål. Ja eller nei til større flyplass er i utgangspunktet opp til flyplass-eieren Avinor å bestemme, mener han.

Politikere som Astrup har heller ikke noen insentiver til å si nei, mener klimaforsker Aamaas. I hvert fall ikke dersom målestokken skal være kutt i norske klimaregnskaper.

– Her ramler flyreiser til utlandet utenfor alt, sier han.

Han ser for seg at klimapolitikken i nær fremtid blir så viktig at partiene vil kappes om hvem som kan redusere klimautslippene mest. Men, påpeker han:

– Hvis utslippene beregnes på samme måte som i dag, vil de politikerne som klarer å kutte de globale reisene ikke bli premiert for det.

LES OGSÅ: Høyre vil overlate saken til Avinor

Ti prosent. Det til tross for at nordmenns flyreiser til utlandet utgjør en stor del av norske utslipp. Nordmenn er på flytoppen i Europa, bare slått av øystatene Malta, Kypros og Island.

– Nordmenn er rike og flyr mye. Og det er flyreisene våre til utlandet som vokser mest, sier Aaamas.

Siden vi bare regner innenlands flyreiser i utslippsstatistikken, ser det ut som at flyreiser utgjør kun mellom 2 og 3 prosent av våre samlede klimautslipp, sier klimaforskeren.

Men dersom alle utenlandsreisene våre hadde vært inkludert, hadde flyreisene trolig utgjort om lag 6 prosent av utslippskaka. Tilleggseffekter som at utslipp høyt oppe i lufta gir større klimakonsekvenser er ofte heller ikke inkludert, sier Aamaas. Derfor kan vi regne med at nordmenns flyvaner i realiteten utgjør rundt 10 prosent av det norske klimaregnskapet, sier han.

LES OGSÅ: Vil ha flytrafikken opp til 400 kroner per passasjer

Dobler og dobler. Antallet nordmenn som setter seg i flysetet har steget kraftig de siste årene: Utenriks flytrafikk er mer enn fordoblet siden 1990. Avinors egne beregninger spår også at det vil doble seg de neste 40 årene: Med 52,7 millioner passasjerer innom Gardermoen i 2060, mot 24,6 millioner i 2015.

Samtidig er det ikke bare nordmenn som fører til at antallet flyreiser stiger.

• Globalt har antallet flyreiser doblet seg om lag hvert 15. år siden 1970-tallet.

• Hver eneste dag er det nå 10 millioner mennesker som er ute og flyr.

Det er ventet at veksten vil mangedobles de neste 40 årene. I dag utgjør flyutslipp mellom 1 og 3 prosent av den globale utslippskaka. I 2050 er det forventet at denne andelen vil øke til 25 prosent av verdens samlede klimautslipp, ifølge den britiske avisen The Guardian.

Det er ventet at noe av utslippsøkningen fra flere flyreiser vil reduseres på grunn av teknologiutvikling og bruk av mer effektivt og miljøvennlig drivstoff. Men det skal mye til at det vil veie opp for veksten i luftfarten, sier Aamaas.

– Historisk har reiseveksten vært langt større enn teknologforbedringen. Utslippene per kilometer har stadig blitt mindre, men totalt sett har utslippene likevel gått opp.

LES OGSÅ: Foreslår lyntog i stedet for flysatsing

Vårt Land anbefaler

1

1

1

1

Mer fra: Nyheter