Nyheter

Foreslår lyntog i stedet for flysatsing

Ny rullebane på Gardermoen vil koste 19 milliarder. – Bør heller bruke pengene på lyntog, mener SV og Venstre.

Avinor vil bygge ut Gardermoen for å tilfredsstille nordmenns økende reiselyst og har bedt Stortinget om klarsignal for å sette i gang byggingen når Avinor selv ser behovet.

Venstre har allerede varslet tøff motstand, og kan få KrF med. Også SV er sterke motstandere av utbyggingen. Både Venstre og SV foreslår å bygge ut lyntog i stedet.

– Vi vil bygge høyhastighetstog i Norge, og målet er fill realisering av ytre Interciy, raskest mulig. Med 250 kilometer i timen fart med dobbeltspor og fullt trøkk på Ringeriksbanen. Med dette på plass vil reisen Oslo/Trondheim og Oslo/Bergen bli ekstremt mer attraktivt enn å fly, sier Venstres transportpolitiske talsperson, Abid Raja.

– Norge har 4 av de 15 mest trafikkerte flyrutene i Europa. Da kan vi ikke lene oss tilbake og folde hendene uten å ta ansvar for det som skjer, sier Lars Haltbrekken, tidligere leder av Naturvernforbundet som stiller på stortingsplass for SV i Sør-Trøndelag.

– Flytrafikken er forventet å øke. Bør ikke politikerne da tilrettelegge for å hindre kø og kaos på flyplassene?

– Det man gjør hvis man tilrettelegger for ny rullebane er nettopp å stimulere til veksten i flytrafikken. I stedet bør man sørge for å bygge ut lyntog mellom de store byene i Sør-Norge, svarer Haltbrekken.

LES OGSÅ: Tror en firedoblet flyavgift kunne virket

Drømmer om tre timer mellom Oslo og Trondheim

Han mener Norge bør la seg inspirere av hva de har fått til i Europa, fremfor å tilrettelegge for enda mer flytrafikk:

– I Europa har man klart å få folk over på tog. Norge er godt egnet for lyntog, og vi kan få til mye av det samme her. Vi har store byområder som ligger 40 til 60 mil fra hverandre, som er en ideell avstand for lyntog, sier Haltbrekken.

Han mener strekningene mellom Oslo og Trondheim, Bergen og Oslo og Oslo og Stavanger er spesielt godt egnet for utbygging., Hvis det skal bli konkurransedyktig med flytrafikken, må vi bygge en jernbane med fart over 250 kilometer i timer, sier han.

– I dag tar det seks og en halv time mellom Trondheim og Oslo. Tenk deg om du får den reiselengden ned i tre timer og kanskje under det. Det er klart at det vil være et mye bedre tilbud enn fly og langt mer miljøvennlig.

LES OGSÅ: Ingen fly-premie å vinne

Vårt Land anbefaler

1

1

1

1

Mer fra: Nyheter