Nyheter

KrF og Venstre advares mot klimatap

Miljøorganisasjonene råder KrF og Venstre til ikke å kaste boksehanskene i budsjettkampen mot Erna Solberg riktig enda.

Men hvis de ikke får klima-gjennomslag råder miljøorganisasjonene KrF og Venstre til å bryte med Erna Solberg.

– Det vil være ekstremt vanskelig for KrF og Venstre å sitte frem mot valget uten å oppnådd mer enn de har gjort nå, sier Bellona-leder Frederic Hauge.

Kutt av klimagasser har vært gjenstand for det store budsjettslaget mellom ikke-sosialistiske partnere på Stortinget – i en forhandlingsrunde som har overskredet alle frister.

Etter uker med uenighet rundt miljøprofilen i budsjettet hadde regjeringspartiene Høyre og Frp og samarbeidsmakkerne i Venstre og KrF satt seg som utvidet frist å komme i havn søndag. På overtid ble det jobbet med det som Venstre kaller en klimapakke, en prosess som pågikk etter at Vårt Land gikk i trykken.

Ignorert gjennom tre år mener de bør bryte

Dersom Venstre og KrF – som begge profilerer seg på grønne kampsaker – ikke klarer å få regjeringen med seg på større klimagjennomslag, bør de bryte. Det mener ledere for flere norske miljøorganisasjoner.

– Venstre og KrF satte inn denne regjeringen blant annet på et løfte om å forsterke klimaforliket, som har blitt utsatt, ignorert og glemt hele regjeringsperioden. Dette er siste sjanse for å få utslippene ned. Hvis de ikke får gjennomslag for kuttene i klimagasser, bør de bryte, sier Greenpeace-leder Truls Gulowsen.

– Hvis målet er å få utslippene ned og det ikke ligger gode nok tiltak på bordet, bør de som er opptatt av disse tingene kjenne sin besøkelsestid, sier WWF-leder Nina Jensen.

LES OGSÅ: Venstres klimaforslag utfordrer KrF

Bilist-hodepine for Erna

Den såkalte bilpakken – regjeringens forslag til grønt skatteskifte med påslag på henholdsvis 15 og 35 øre i økt bensin- og dieselavgift, har blitt en hodepine for både regjering og makkere. Erna Solberg har fra første stund signalisert pakken som et ultimatum, noe som har møtt massiv motbør fra støttepartiene på grunn av at bilistene likevel går nærmest en milliard i pluss: med kompensasjon i form av lavere årsavgift, kutt i bompenger og økt pendlerfradrag.

Det gir alt annet enn et klimabudsjett, mente Venstre som lanserte mot-ultimatum om forhandling av bilpakken. Siden har rundene om de grønne avgiftene rullet frem og tilbake, blant annet med en egen «fredsgruppe» som har prøvd å redde forhandlingene.

LES MER: Disse punktene kan skape regjeringskrise

Opplever «kjempesta» Høyre

Vanligvis er det Frp som får kjeften for å være den største klimasinken. Denne gang er miljøorganisasjonslederne tydelige på det er Høyre og Erna Solberg som regjeringssjef som bærer hovedansvaret for hvordan klimabudsjettet vil slå ut.

– Det er Erna som statsminister som bestemmer. Og det jeg hører fra folk jeg snakker med, er at regjeringen er helt kjempesta i dette. Jeg opplever at dette ikke bare er spill, men at folk er oppriktig indignert. Det er veldig rart å se at Høyre ikke er mer fleksible og ikke vil mer på miljø, sier Hauge i Bellona.

LES OGSÅ: Ap vil ha «Frp-pris» på bensin

Bør sammenligne med Ap-budsjett

Likevel mener miljøorganisasjonene det er KrF og Venstre som vil miste troverdighet med dårlig klimabudsjett.

– KrF og Venstre må få til store endringer hvis det skal være riktig å stemme på dette budsjettet. Spørsmålet er hvor mye og da må man se på sammenligningsgrunnlaget. Det må være bedre enn Aps alternative budsjett, sier leder Marius Holm i Zero.

Så sånn som det er i dag, burde de heller stemt på Ap sitt?

– Ja, det ligger en miljøprofil på det. Spørsmålet er om Venstre og KrF kan få gjennomslag for et budsjett som kutter like mye. De må se på sammenligningsgrunnlaget: Hvor mye bedre kan budsjettet bli? Da er det klart at det må være bedre enn Aps alternative budsjett. Får man ikke til noe, må man bryte.

Hvis de ikke får til det – mister de miljøtroverdigheten sin?

– Ja. Det gjelder både Venstre og KrF, svarer Holm.

Les mer om mer disse temaene:

Vårt Land anbefaler

1

1

1

Annonse
Annonse

Les dagens papirutgave

e-avisen

Mer fra: Nyheter