67 menigheter i Stavanger bispedømme sluttet seg til «Aksjon dåp», som ble satt i gang av kirkevergen i Sandnes høsten 2014. Menighetene ble oppfordret til å bruke ny teknologi og sosiale medier i kontakt med familiene, både i forkant av dåpen og til å minne om dåpsdagen året etter.
Det tiltaket som fikk mest oppmerksomhet, var imidlertid kinoreklamen med en rappende baby på vei til kirken.
«Den norske kirkes nye dåpsreklame er omtrent like hipp som godt voksne ungdomsledere som går med capsen bak-fram og insisterer på at Jesus er dødskul», skrev Vårt Lands anmelder.
– Vi har testet reklamen på flere unge i målgruppa. De liker den og skjønner humoren, og det er dét som betyr mest for oss, svarte initiativtakeren, kirkeverge Andreas E. Eidsaa jr. i Sandnes.
LES MER: Stikker innom kirken og blir døpt
Plakater på buss og trikk
I vår brukte kirken i Oslo 130.000 kroner på plakater på busser, trikker og t-baner.
– Vi vil gjerne ønske velkommen til dåp og bidra til refleksjon med disse enkle plakatene, sa biskop Ole Christian Kvarme i en pressemelding.
– Det høres ikke ut som en kampanje som vil flytte fjell eller gjør at folk løper i hopetall til kirken. Det er ikke så lett heller, uttalte reklamemann Kjetil Try.
LES MER: Åpner kirken for drive in-bryllup
Drop in-dåp med svensk inspirasjon
Samtidig som plakatkampanjen gikk i hovedstaden, var Lademoen kirke i Trondheim først ute i Norge med «drop in-dåp». Konseptet har lang tradisjon i Svenska kyrkan.
– Vi ønsker å ha en dåp der folk bare kan komme innom. De må ha med fødselsattest og faddere, så blir de registrert og får en samtale med presten før dåpen gjennomføres. Til slutt blir det kaffe og kaker i kirka. Alt er gjennomført i løpet av 20-30 minutter, forklarte sokneprest Stein Ellinggard .
I vinter rapporterte Vårt Land fra «Den store dåpsfesten» i Nordre Aker prosti i Oslo. Tre barn, én ungdom og én voksen ble døpt i Iladalen kirke.
LES MER: Dåpsnedgang tross storsatsing
– Oppdaget utviklingen for sent
Under Kirkemøtet i fjor vår ble Den norske kirkes nasjonale «dåpsløft» lansert. Bakteppet var tall fra 2014, som viste at 58,9 prosent av nyfødte barn i Norge ble døpt det året, tilsvarende en nedgang på 15,7 prosentpoeng på ti år.
– Vi oppdaget for sent den bekymringsfulle dåpsutviklingen. Vi kom på hælene. Som kirkelig lederskap må vi bli flinkere til å lese trender og gjøre noe med det, sa daværende leder i Kirkerådet i Den norske kirke, Svein Arne Lindø, til Vårt Land.
Et eget magasin, Dåpsløftet, ble sendt ut til alle menigheter.
– Flere i kirken tenker nytt om rekruttering til dåp og dette vises i aksjoner for å intensivere kommunikasjonen med foreldre og en mer fleksibel tilrettelegging for dåp. Eksempler på dette er Aksjon dåp i Stavanger bispedømme, og dåpsfest i flere Oslo-menigheter, het det i heftet.