– Den gammeldagse forståelsen er at seksualitetsundervisning handler om sex, og å forebygge seksuelt overføre infeksjoner og uplanlagte graviditeter. Vi ser det som en livslang prosess som i skolen bør starte i første klasse, sier Nora Mehsen, rådgiver i Sex og Politikk.
Hun har vært med på å utforme et statsstøttet seksualitetsundervisningsprogram som nå rulles ut over hele landet for sjette året på rad. I år er det også første gang første - til tredjeklassingene får sitt eget opplegg.
LES MER: Kristenledere mener sex-undervisning bør starte før konfirmasjonsalderen
Oslo-ordfører: Vi blir tryggere av å snakke om sex
Mens lærere i grunnskolen over hele landet straks får undervisningsmateriellet per e-post, fikk en utvalgt tredjeklasse være med på kampanjestart på Deichmanske bibliotek i Oslo.
I går formiddag – 10. februar – fikk åtte - og niåringer ved Ullevål skole både lese om, danse og snakke om følelser og forelskelse – og ikke minst møte ordføreren.
Marianne Borgen (SV) åpnet undervisningstimen med å fortelle elevene hvor viktig hun synes det er «å lære om vennskap, følelser og kroppen sin».
– Det er viktig å lære å definere ord på hvordan man har det. Også det å kunne snakke om andre følelser, som seksualitet. Det tror jeg gjør en tryggere som menneske, sa ordføreren.
LES MER: – Offentlig sex-undervisning er ikke nøytral
Ingen kondomer. Kondomer og plansjer over kjønnsorganer er langt unna. Når første- til tredjeklassinger skal lære seg om seksualitet er det følelser og trygging av egen kropp som står i fokus.
– Noen tenker at Uke 6 lærer barn å ha sex. Det gjør det ikke. På samme måte som i andre fag er seksualitetsundervisningen alderstilpasset og starter med det grunnleggende, og avanserer etter hvert, forklarer Mehsen.
Det kan være alt fra å snakke om trivsel og følelser, vennskap, og å trene på «ja og nei-følelser» i kroppen, for å sette ord på og respektere egne og andres grenser.
LES OGSÅ: – Gutter opplever det som ok å ta jenter i skrittet
Forelskelse vanskeligst. På Deichmanske fikk elevene blant annet lytte til forfatter og illustratør Anna Fiske som viste fra sitt «følelsesbibliotek», av bøker om alt annet sinne, redsel og tristhet.
Elevene fikk også danse følelser, som «glad», «trist» og «sint». Da de fikk beskjed om å uttrykke følelsen «forelskelse», ropte hele klassen først høyt «Nee-ei».
– Hvorfor gjorde dere det?
Vårt Land spør tredjeklassingene Anna (8), Peder (9) og Elias (8) etter dansen.
– Fordi man ikke ville vise sin forelskelsesgreie. For kanskje noen andre man er forelska i ser det, hvis det er en i klassen, sier Anna.
– Også vet man ikke helt hvordan man skal vise forelskelse, sier Peder.
– Er forelskelse den vanskeligste følelsen å snakke om?
– Ja, svarer alle tre.
LES OGSÅ: Kristne på date går i «venne-fella»
Utfordrende. De er ikke de eneste som opplever det utfordrende:
– Det kan jo være litt vanskelig med seksualundervisningen. Det er fint å ha noen tips og råd til hvordan man kan jobbe, sier lærer Maren Breien, som er med tredjeklasse på Deichmanske.
Hun sier det spesielt kan være vanskelig å vite hvilket kunnskapsnivå man skal legge seg på.
– I én og samme klasse vil det alltid være noen som ikke vet noen ting, mens noen vet alt, påpeker hun, og legger til at det derfor er trygt å ha både kompetansemål og undervisningsmateriell å forholde seg til.
LES OGSÅ: – Far er nøkkelen til færre aborter
Fornøyde lærere. Sex og Politikk-rådgiver Mehsen sier de får gode tilbakemeldinger fra lærerne som har bestilt opplegget. Hvert år sender de ut en evaluering til alle som har deltatt.
– Det er nesten utelukkende positive erfaringer, sier Mehsen.
LES MER: Ønsket sex-leketøy og onani-undervisning i klasserommet
Ny følelse. Og Ullevål-elevene synes de lærte noe nytt på Deichmanske-besøket.
– Jeg har lært litt om følelsene, sier Peder.
– Jeg visste egentlig ikke at forelskelse var en følelse. Jeg trodde det bare var noe man fikk, liksom inni seg, sier Anna.