Nyheter

Urolig for elevenes personvern

Både Datatilsynet og regjeringen spør hvilken elevinformasjon som egentlig er nødvendig å samle inn og lagre digitalt.

Datatilsynet reagerer på at ­utvalget som har kommet med anbefalinger til fremtidens skole,­ ikke har vurdert følgene for elevers personvern. Som Vårt Land skrev onsdag, advarer Data­tilsynet om at elevenes ­integritet kan bli krenket.

Utvalget foreslår at skolene skal måle elevenes følelsesmessige og sosiale kompetanse. Data­tilsynet savner en utredning av hvordan ulike digitale læringsanalyser av elevene påvirker personvernet.

– Datatilsynet reiser relevante spørsmål, sier Birgitte Jordahl, statssekretær i Kunnskaps­departementet.

Hun mener at utvalget burde hatt et blikk på personvern.

– Endringer i innholdet i skolen skal ikke medføre krenkelse av elevenes integritet. Dette stiller krav til både oss som politikere når vi fastsetter læreplaner og regler, og til skoleeierne som databehandlere, sier Jordahl.

LES MER: – Skolene må kunne gå ut fra at systemene de bruker er sikret av arbeidsgiver, mener lektor

Nødvendig

Statssekretæren understreker at det er en utfordring å forvalte personopplysninger i tråd med personopplysningsloven, fordi mye informasjon om elevene nå blir gjort digital. Et av kravene er at informasjonen som samles inn skal være nødvendig.

– Det er viktig å ramme inn hva som er nødvendig. Skolen har et stort dannelsesoppdrag, men det må ikke favne så vidt at all informasjon er nødvendig. Det er klart at når Ludvigsen-utvalget mener at skolene skal utvikle elevenes sosiale og emosjonelle ferdigheter, er det forferdelig vanskelig å håndtere hva som er nødvendig informasjon å samle inn.

– Vil dere gjøre noe for å få vurdert personvernfølgene?

– Vi skal behandle forslagene fra utvalget, og vil i vår anbefaling videre sørge for at elevers­ personvern og integritet skal ivaretas på en god måte.

Jordahl understreker at det er viktig at eierne av skoler og barne­hager, det vil si kommuner­ og fylkeskommuner, skjønner ansvaret de har for å ivareta elevenes personvern.

– Det handler ikke bare om å inngå avtaler, men ha rutiner og forståelse for bruken av dem, sier hun.

LES MER: Du gir fra deg mye informasjon i gentester

Inntog

I sin statusrapport om personvern i høst trakk Datatilsynet fram tre utviklingstrekk:

• Skolen blir digitalisert.

• Nærvær av sterke kommersielle interesser.

• Ønske om å utnytte data om elevenes gjøremål og prestasjoner til analyse og profile­-
ring. Med andre ord: Big Data 
er på vei inn i skolen.

Digitaliseringen skjer på mange­ områder. De fleste har et digitalt skoleadministrativt system. I tillegg kommer læringsplattformer som åpner for logging av elevenes aktivitet, mange digitale verktøy for å kommunisere med elever og foresatte, og ulike typer nettbaserte læringsressurser.

«Til forskjell fra lærebøkene samler de nye verktøyene inn personopplysninger om elevene, som for eksempel hva de heter, kjønn, alder og prestasjoner», skriver Datatilsynet.

Følg oss på Facebook og Twitter!

Skal informere

Datatilsynet har hatt tilsyn på mange skoler de siste årene, og savner at flere kommuner og fylkeskommuner jevnlig sjekker at skolene følger opp personvern godt nok. Tilsynet mener det er viktig å ha en god databehandleravtale som sier hvilke opplysninger som lagres,
 hvem som skal ha tilgang og når opplysningene skal slettes.

Elever og foresatte har krav på god informasjon om hvilke opplysninger som lagres. Her svikter mange skoler.

– Leverandørene av verktøyene har bukta og begge endene. De sitter på opplysninger som utgjør en stor kapital, sier Eirin Oda Lauvset, seniorrådgiver i Datatilsynet.

Selskapet It's learning leverer­ digital læringsplattform til mange­ skoler.

– Vi har en standardavtale på lisenser. Der ligger også en databehandleravtale og et brev som kan sendes til foresatte, sier Arne Bergby, administrerende direktør i It's learning.

Han får henvendelser fra aktører som er interessert i dataene om elevene, men understreker at han ikke kan gi fra seg noe uten fullmakter.

Les mer om mer disse temaene:

Vårt Land anbefaler

1

1

1

Annonse
Annonse

Les dagens papirutgave

e-avisen

Mer fra: Nyheter