Vi har bedt om at Guds navn skal holdes hellig, riket komme, viljen skje, få daglig brød, bli tilgitt, ikke komme i fristelse og å bli frelst fra det onde.
Fader vår avslutter med å lovprise Gud, vår Far som vi har henvendt oss til og som vil høre oss. Den avslutter med en påminnelse om at det er Gud som handler. Gud har riket, makten og æren, ikke oss.
Linn Sæbø Rystad Stipendiat på Det teologiske menighetsfakultetet.
Avslutningen gir retning. Guds rike er nær, der og da, her og nå, men det handler først og fremst om evigheten. Gud er begynnelsen og enden. En kristen tidsforståelse er helt avgjørende for å forstå Guds store prosjekt og Jesu rolle som frelser. Han redder oss, så vi kan få håpe og tro at en gang skal alle folk få se Guds herlighet. Da blir det synlig for alle hvem Gud virkelig er.
Les 1 Krønikebok 29,11 og Johannes Åpenbaring 7,9-11.
Espen Andreas Hasle Prest i Manglerud kirke og tidligere leder i Acta - barn og unge i Normisjon
Det er ikke tilfeldig at salmen «Deg være ære» synges i så mange begravelser.
Det er mange behov som løftes fram i denne bønnen, men den avslutter med å hvile i hvem Gud er.
Egil Svartdahl Pastor, Pinsebevegelsen
Du fortjener alt vi er og har. Det er ditt alt sammen. Du fortjener oppmerksomhet og beundring og takk.
Du er Herre. Det har du alltid vært. Og det kommer du alltid til å være. Det er ingen som er slik som deg. Ingen.
Marianne Braseth Ansatt i Ungdom i Oppdrag, Skjærgårdsheimen
Alt begynner med deg. Alt slutter med deg. Du er alt. Æren er din.
Arnfinn Løyning Seniorrådgiver i Frikirken
Denne bønnen henger sammen med innledningen, der gudsforståelsen blir knyttet til foreldrebildet. Her bryter Guds storhet inn, og for meg er dette en påminnelse om at Gud aldri kan fanges i våre ord, bilder eller dogmer. En Gud som er større enn alt, og samtidig så nær som et lite barn i en krybbe.
Ann Helen Fjeldstad Jusnes Påtroppende biskop i Sør-Hålogaland
Denne avsluttende lovprisningen finnes ikke i Lukas-versjonen og gjenspeiler en gudstjenestelig bruk av bønnen. Nettopp fordi Jesu disipler lever i forvisning om at Gud – tross alt – har makten, ber de om at hans rike må komme – der det ikke finnes ondskap, prøvelser og fristelser.
Reidar Hvalvik Professor ved Det teologiske menighetsfakultetet
Denne sannheten får disiplene hver dag de er med Jesus. I ham blir Guds navn helliget, i ham kommer Guds rike, i ham skjer Guds vilje.
Dietrich Bonhoeffer Tysk pastor, teolog og motstandssoldat under 2. verdenskrig (1906-1945)
Luther tok ikke med dette leddet i sin gjennomgang av Vår Far. I de eldste grunntekstene er ikke dette leddet med, men i tekster forskere regner har opphav fra år 90 etter Kristus (skriften som kalles Didaché), er leddet tatt med.