Dette er de blå-blås klimagrep

Miljøorganisasjonene er ikke imponert over regjerings «grønne ordskifte» Se de konkrete miljøtiltakene i bildekarusellen øverst.

Dette gjør regjeringen:80 millioner til videre studier av muligheter for fullskalademonstrasjonsanlegg for co2-fangst og -lagring.30 millioner mer til forskning.Dette mener Miljø-Norge at de burde ha gjort:Faktisk igangsette det planlagte prosjektet, fremfor bare å forske. Opprette såkalt tilsagnsbevilgningsfullmakt, så regjeringen har penger når prosjektet settes i gang. (lovet innen 2020)
Dette gjør regjeringen: 80 millioner til videre studier av muligheter for fullskalademonstrasjonsanlegg for co2-fangst og -lagring.30 millioner mer til forskning. Dette mener Miljø-Norge at de burde ha gjort: Faktisk igangsette det planlagte prosjektet, fremfor bare å forske. Opprette såkalt tilsagnsbevilgningsfullmakt, så regjeringen har penger når prosjektet settes i gang. (lovet innen 2020)
Dette gjør regjeringen:Øker bevilgningene til bymiljøavtaler fra 70 til 300 millioner. Øker momsen som gir økt billettpris på noe av kollektivtrafikken.Dette mener Miljø-Norge at de burde ha gjort:Prioritert kollektivtransport over vei. Større satsning på mybiljøavtalene som henger etter målene i nasjonal transportplan.
Dette gjør regjeringen: Øker bevilgningene til bymiljøavtaler fra 70 til 300 millioner. Øker momsen som gir økt billettpris på noe av kollektivtrafikken. Dette mener Miljø-Norge at de burde ha gjort: Prioritert kollektivtransport over vei. Større satsning på mybiljøavtalene som henger etter målene i nasjonal transportplan.
Dette gjør regjeringen: Ingen endring i bilavgiftene, annet enn prisjustering. Dagens elbil-politikk videreføres.Dette mener Miljø-Norge at de burde ha gjort:Økt bilavgiftene, istedet for prisjustering. Økt miljøavgiftene på diesel til nivået for bensin. Satset mindre på vei.
Dette gjør regjeringen: Ingen endring i bilavgiftene, annet enn prisjustering. Dagens elbil-politikk videreføres. Dette mener Miljø-Norge at de burde ha gjort: Økt bilavgiftene, istedet for prisjustering. Økt miljøavgiftene på diesel til nivået for bensin. Satset mindre på vei.
Dette gjør regjeringen:Styrker bevilgningen til forskningssentre for miljøvennlig energi med 40 millioner. Enova får 88 millioner mer enn før.20 milllioner til biogass-satsning.Dette mener Miljø-Norge at de burde ha gjort:Enova burde få langt mer siden økningen kun kompenserer for lavere rente i fondet, og Enova stadig blir gitt flere oppgaver.
Dette gjør regjeringen: Styrker bevilgningen til forskningssentre for miljøvennlig energi med 40 millioner. Enova får 88 millioner mer enn før.20 milllioner til biogass-satsning. Dette mener Miljø-Norge at de burde ha gjort: Enova burde få langt mer siden økningen kun kompenserer for lavere rente i fondet, og Enova stadig blir gitt flere oppgaver.
Dette gjør regjeringen:Øker bevilgningene til vei med 18,5 prosent (3,5 milliarder)Dette mener Miljø-Norge at de burde ha gjort:Drive mer vedlikehold, rassikring og trafikksikring. Ikke bygge ut mer vei med plass til flere biler.
Dette gjør regjeringen: Øker bevilgningene til vei med 18,5 prosent (3,5 milliarder) Dette mener Miljø-Norge at de burde ha gjort: Drive mer vedlikehold, rassikring og trafikksikring. Ikke bygge ut mer vei med plass til flere biler.
Dette gjør regjeringen:Mer penger til vedlikehold. Reduserer jernbanebevilgningene totalt med litt over 1 prosent. (1.6 milliarder)Dette mener Miljø-Norge at de burde ha gjort:Omprioritert midler fra veisatsning. Økt bevilgningene, særlig til vedlikehold. Gi insentiver til til å få gods fra vei til bane. Styrke jernbaneverkets planleggingskapasitet. Satse på store sammenhengende prosjekt, som hurtiggående dobbeltspor.
Dette gjør regjeringen: Mer penger til vedlikehold. Reduserer jernbanebevilgningene totalt med litt over 1 prosent. (1.6 milliarder) Dette mener Miljø-Norge at de burde ha gjort: Omprioritert midler fra veisatsning. Økt bevilgningene, særlig til vedlikehold. Gi insentiver til til å få gods fra vei til bane. Styrke jernbaneverkets planleggingskapasitet. Satse på store sammenhengende prosjekt, som hurtiggående dobbeltspor.
Dette gjør regjeringen:Husholdninger kan få støtte til energieffektiviseringstiltak utbetalt som skattefradrag når de søker ENOVADette mener Miljø-Norge at de burde ha gjort:Løst skattefradragsordningen på en helt annen måte, som fradrag på energieffektiviseringsarbeid i hjemmet på opp mot 100.000 kroner. Utvidet ordningen så flere enøk-tiltak, som etterisolering av hus eller skifte av vinduer er godkjent. I tillegg økt avgiften på kwh, gjerne en dobling til svensk
Dette gjør regjeringen: Husholdninger kan få støtte til energieffektiviseringstiltak utbetalt som skattefradrag når de søker ENOVA Dette mener Miljø-Norge at de burde ha gjort: Løst skattefradragsordningen på en helt annen måte, som fradrag på energieffektiviseringsarbeid i hjemmet på opp mot 100.000 kroner. Utvidet ordningen så flere enøk-tiltak, som etterisolering av hus eller skifte av vinduer er godkjent. I tillegg økt avgiften på kwh, gjerne en dobling til svensk
Publisert Sist oppdatert

Begrepet «det grønne skiftet» har blitt et honnørord som kastes rundt i det offentlige ordskiftet, også i vurderingen av årets statsbudsjett: Mens de blåblå mener de har laget et solid klimabudsjett, hevder miljøorganisasjonene vi er milevis unna grønn omstilling.

– Dette er ikke et grønt skifte­, bare et grønt ordskifte, sa Bellona­-leder Frederic Hauge da statsbudsjettet ble lagt frem onsdag, og høstet støtte fra en samlet miljøbevegelse.

Regjeringens klimasjef, Tine Sundtoft, var av en helt annen oppfatning:

For å lese saken må du være abonnent

Bestill abonnement her

KJØP