Nyheter

«Vår Far i himmelen»

«Tenk at du kaller deg vår far! Pappa.»

Min jordiske far er død. Du er vår Far i himmelen og på jorden. Du hører når jeg sier pappa.

ARNFINN LØYNING, SENIORRÅDGIVER I FRIKIRKEN

Vi er på jorden og vår Far i himmelen. Han ser ned mot oss og vi løfter sine øyne opp mot ham.

DIETRICH BONHOEFFER, TYSK PASTOR, TEOLOG OG MOTSTANDSSOLDAT UNDER 2. VERDENSKRIG (1906-1945)

Etter Bibel 2011-oversettelsen har jeg blitt mer oppmerksom på den første setningen i bønnen. «Fadervår» var mer et begrep enn en bønn for meg. «Vår Far i himmelen» får så tydelig frem det kollektive ved bønnen.

LINN SÆBØ RYSTAD, STIPENDIAT PÅ DET TEOLOGISKE MENIGHETSFAKULTETET.

At Gud, som er himmelens og jordens skaper, vil være vår Far, gjør oss til det største vi kan bli; Guds barn. Selv om bønnen er personlig, er den ikke individualistisk. Det handler ikke bare om meg og mitt, men om oss og vårt. Jeg er en del av Guds familie på jord og ber denne bønnen på vegne av oss alle.

EGIL SVARTDAHL, PASTOR, PINSEBEVEGELSEN

Tenk at du kaller deg vår. At du som troner i himmelen, er min og alles far. At du velger relasjon og velger å komme nær. At du som bor i det høye og hellige samtidig bor hos oss som er knust og nedbøyd i ånden. Takk skal du ha, pappa!

MARIANNE BRASETH, ANSATT I UNGDOM I OPPDRAG, SKJÆRGÅRDSHEIMEN

Det er en utrolig gave at vi kan få kalle Gud for Far. Selvsagt er det et bilde med mange problemer. Jordiske fedre viser slett ikke alltid våre barn hvordan er Far som bare er god er. Men bønnen betyr at vi kan kalle universets skaper og herre for Far. Pappa. Et så nært og intimt forhold ønsker Gud å ha til deg og meg.

ESPEN ANDREAS HASLE, PREST I MANGLERUD KIRKE OG TIDLIGERE LEDER I ACTA - BARN OG UNGE I NORMISJON

Denne tiltalen (og enda mer «Fader vår») er høytidelig, mens Lukas-versjonen av bønnen bare har det ene ordet «Far». Det siste gjenspeiler Jesu bruk av det aramaiske abba («pappa») i hans bønnespråk. Ved å lære disiplene å tiltale Gud som Far, inviteres de til å opptre som barn i forhold til Gud. Det sier noe om menneskets avhengighet av Gud – i motsetning til forestillingen om at vi klarer oss best selv.

Reidar Hvalvik, PROFESSOR VED DET TEOLOGISKE MENIGHETSFAKULTETET

Jesus lærte oss å henvende oss til Gud der Han er. Det er i himmelen og ikke på jorden, enda. Faderen vil være på jorden, og kommer til å være her når himmel og jord forenes.

C. S. Lewis, FORFATTER OG TROSFORSVARER (1898-1963)

Siden vi i denne bønnen kaller Gud vår Fader, så er vi alltid pliktig til å oppføre og forholde oss som fromme barn, for at Han ikke skal ha skam, men ære og pris av oss.

MARTIN LUTHER, TYSK REFORMATOR OG TEOLOG (1483-1546)

Denne bønnens sterke forankring i menneskeliv, historie og kultur i hele den verdensvide kirke kan kanskje tilskrives nettopp at den starter med en fortrolighet og tilhørighet mellom mennesker og Gud som er uttrykt i det sterkeste bilde vi kjenner: forelderbildet.

I den patriarkalske kultur var det naturlig å bruke Farsbegrepet. De morsbilder av Gud som finnes i Bibelen blir på en måte enda sterkere fordi de var så uhørte i sin tid.

De trenger seg gjennom mannlige kulturer og utvider vårt gudsbegrep til å bli større, rikere. Og for mange mennesker mindre skremmende.

Vår Far er vår mor og vår far, vår trygghet og vår forankring og uttrykket for sammenheng og kjærlighet.

Ann Helen Fjeldstad Jusnes, PÅTROPPENDE BISKOP I SØR-HÅLOGALAND

LES KOMMENTAR: LA RIKET DITT KOMME ... >>>

Les mer om mer disse temaene:

Vårt Land anbefaler

1

1

Annonse
Annonse

Les dagens papirutgave

e-avisen

Mer fra: Nyheter