Nyheter

Vi betaler med våre persondata

Nå kan du betale for maten med mobiltelefonen. Forbrukerrådet er bekymret for alle opplysningene vi gir fra oss.

Få nyhetsbrev fra Vårt Land. Meld deg på her!

Videoen over er laget av Forbrugerrådet Tænk i Danmark. Den viser, med skjult kamera, hvordan folk reagerer når de bak disken ber om den samme informasjonen som man kanskje gir fra seg i diverse mobilapper.

Kashif Ahmad, butikksjef for Bunnpris Lambertseter i Oslo, synes det er bra at han kan tilby folk å betale med mobilen, fordi det viser at butikken følger med i tiden.

– Mange synes det er spennende, sier han.

– Vil dere samle inn informasjon om kundene som betaler med mobilen?

– Nei, vi vil ikke gjøre det, sier Ahmad.

LES OGSÅ: «Filmen om Edward Snowden er høgst relevant»

Skreddersyr

Denne måneden åpnet Bunnpris for at du kan betale med mobilen i deres 251 butikker. Du må bare laste ned en app. Selskapet mCash står bak løsningen. Snart kommer Rema 1000 etter, med en løsning fra MobilePay.

Jørgen Riiser, markedssjef i mCash, understreker at alt kundene deler av opplysninger, krever aktivt samtykke.

– Vi har ikke lov til å gi noe til Bunnpris som kunden ikke godkjenner. Når det er sagt, er mobilbetaling ganske nytt. Det åpner opp for at kunden kan dele informasjon og at Bunnpris kan sende deg tilbud. Det vil være interessant for oss, sier Riiser.

Han viser til at telefonen kan brukes til mye mer enn bankkortet. Det er en del av forretningsideen til mCash å kunne samle inn data og skreddersy løsninger for kontakt mellom kunder og butikk.

Ifølge Riiser kan mCash ikke selge opplysninger videre til en tredjepart, og selskapet er underlagt norsk lov.

– Vi er nøye på at vi ikke sender ut ting i hytt og pine, og må være veldig seriøse her. Dette er framtidas betaling, og vi er avhengig av forbrukernes tillit.

LES MER: Store datamengder gjør at politiet vil mistenke, overvåke og arrestere flere uskyldige enn før

Koble sammen

Fagdirektør Jorge Jensen i Forbrukerrådet har sett nærmere på hva mobilbetaling innebærer for forbrukerne. Han er mindre bekymret for sikkerheten til selve betalingen, men vil følge nøye med på hvor mye informasjon disse nye betalingstjenestene samler om forbrukeren.

– Vår største bekymring handler om personvernet, sier Jensen.

Han viser til at mCash og MobilePay åpent sier at de vil tjene penger på å selge data om kunder. Store datainnsamlere som Google og Facebook vet allerede mye om sine brukere. Har du sett på en vare på nett eller søkt på noe, får du fort opp en annonse for det samme. Hva skjer hvis dette også kan kobles til hva du kjøper?

– Koblingen mellom sosiale medier og kjøpsdata skal vi være forsiktige med. Da er så store deler av livet ditt kartlagt, og da involverer man mange kommersielle interesser, sier Jensen.

De norske selskapene som tilbyr betaling gjennom mobiltelefonen, gjør det mulig for brukerne å reservere seg mot at opplysningene om dem selges videre.

– Vi får håpe at forbrukere benytter den muligheten, sier Jensen.

Han mener at det likevel er en fare for at mange mister kontroll på hvilke tjenester og selskaper man har sagt ja til.

– Det er en så sterk utvikling på dette området at det er vanskelig for oss å ha kontroll i fremtiden. Vi trenger et klart regelverk og et handlekraftig tilsynsorgan til å holde bransjen i ørene, sier Jensen.

LES EU-PARLAMENTETS RÅD FOR Å SIKRE DINE DATA: How to protect your privacy on the internet

Ullent

Atle Årnes, fagdirektør for teknologi i Datatilsynet, mener at det er viktig å sette seg inn i hva tjenesten vil medføre for deg som bruker, og hva som skjer med dataene dine dersom du laster ned og bruker en app. Skal tjenesten ha tilgang til hvor du til enhver tid befinner deg? Hvem du har kontakt med?

– Mange apper ber om personopplysninger. Skal de ha informasjon som du mener ikke har relevans for å betale for en vare, må det forklares nøye i bruksvilkårene, og du må forstå det før du velger å bruke appen, sier Årnes.

Å betale med mobil gjør alt veldig lettvint, og da bruker man kanskje lettere penger på ting man ikke trenger.

– Kristin Hagen, kunde på Bunnpris

Han mener at noe av problemet ligger her. Bruksvilkårene er ofte så lange og kjedelige, at det skal mye til å orke å lese dem. Dessuten er vilkårene ofte ullent formulert. Ofte står det engelske ordet «may».

– Det blir uklart om de gjør disse tingene eller ikke. Da blir det igjen vanskelig for brukerne å ta selskapene på noe konkret.

– Er dette farlig?

– Det er kunsten til disse selskapene at de ikke gjør endringer på en slik måte at forbrukerne blir redde eller bekymret. For da har de gjort en generaltabbe og kan miste deg som kunde.

Hvis mange reagerer og lager bråk i sosiale medier, skjønner selskapene at de har gått for langt.

– Men det er helt klart at det er et utrolig trykk når disse selskapene ikke tar betalt i penger, men i dine personopplysninger. Det er dette disse selskapene blir styrtrike på.

Årnes anbefaler å slette apper du ikke bruker, men hvis du ønsker å få slettet personopplysningene dine, bør du be om det før du sletter appen.

Vil se an

Hos Bunnpris Lambertseter har enkelte kunder betalt med mobil i de tre ukene det har vært mulig. Kristin Hagen har ikke tenkt så mye på om hun vil bruke mobilbetaling.

– Foreløpig er det ikke aktuelt, fordi jeg ikke kan nok om det. Jeg synes det virker litt ukontrollerbart. Det gjør alt også veldig lettvint, og da bruker man kanskje lettere penger på ting man ikke trenger.

En annen kunde sier at hun fort kan komme til å betale med mobilen.

– Man tilpasser seg de tingene som kommer, sier hun.

– Har du betenkeligheter?

– Nå er jeg helt sløv på sånne ting, det er litt flaut. Jeg liker å tenke at når man etablerer den type betalingsordninger, så er det sikkert.

Følg oss på Facebook og Twitter!

Annonse
Annonse

Mer fra: Nyheter