Norsk 
forsker: – Sett karikaturer på pensum

Norske­ l­æreverk bruker karikatur­striden til å 
utfordre stereotypier 
om muslimer.

Det kan godt hende at man i praktisk undervisning nettopp viser karikaturene. Men det vet vi per i dag ikke noe om, sier forsker Arnfinn Midtbøen.
Publisert Sist oppdatert

Institutt for samfunnsforskning (ISF) kartla ifjor hvordan etniske og religiøse minoriteter beskrives i læremidler i samfunnsfag og religions- og livssynsfag på ungdomstrinnet og i videre­gående opplæring. Da kastet ­forskerne også et blikk på hvordan karikaturstriden ble omtalt.

– Lærebokforfatterne har vært opptatt av å utfordre stereo­typier som «alle terrorister er muslimer». De gir nyanserte fremstillinger av 
karikatur­striden, legger særlig vekt på ytringsfrihetsproblematikken, og er opptatt av å skape forståelse for reaksjonene, sier Arnfinn Midtbøen (bildet), forsker ved ISF.

LES SAKEN: Brygger opp til ny karikaturstrid

Subscribe for full access

Get instant access to all content

Powered by Labrador CMS