Norsk
forsker: – Sett karikaturer på pensum
Norske læreverk bruker karikaturstriden til å
utfordre stereotypier
om muslimer.
Det kan godt hende at man i praktisk undervisning nettopp viser karikaturene. Men det vet vi per i dag ikke noe om, sier forsker Arnfinn Midtbøen.
ISF
Institutt for samfunnsforskning (ISF) kartla ifjor hvordan etniske og religiøse minoriteter beskrives i læremidler i samfunnsfag og religions- og livssynsfag på ungdomstrinnet og i videregående opplæring. Da kastet forskerne også et blikk på hvordan karikaturstriden ble omtalt.
– Lærebokforfatterne har vært opptatt av å utfordre stereotypier som «alle terrorister er muslimer». De gir nyanserte fremstillinger av
karikaturstriden, legger særlig vekt på ytringsfrihetsproblematikken, og er opptatt av å skape forståelse for reaksjonene, sier Arnfinn Midtbøen (bildet), forsker ved ISF.
LES SAKEN: Brygger opp til ny karikaturstrid