Nyheter

Holder troen skjult for myndighetene

Skillet mellom godkjente kirker og undergrunnsmenigheter er blitt mindre, 
men fortsatt utøver halvparten­ av Kinas kristne sin tro i hemmelighet, ifølge forsker.

Bilde 1 av 8

Få nyhetsbrev fra Vårt Land. Meld deg på her!

KUNMING, KINA: På den hemmelige adressen til en uregistrert og dermed ulovlig kirke i Kunming, går små grupper med kinesere opp i det som ser ut som et vanlig kontorbygg. På det meste går de tre og tre om gangen. De går seks etasjer opp og gjennom tre vanligvis stengte ståldører for å komme til kirkerommet.

Der henger det et stort kors på veggen og en gitar står i et hjørne­. Vanligvis 40 mennesker, men i dag tolv, på grunn av kinesisk nyttår, sitter på sammenleggbare barnestoler i et nøytralt rom. På veggen henger et verdenskart der Kina er i midten.

De begynner å synge melodier­ og tekster som kun synges i de uregistrerte kirkene. De er skrevet­ av kirkegjengerne selv.

Pastor Xian reiser seg og begynner­ å tale. Han knytter mye av talen til det kinesiske nyttår som nettopp er feiret.

– På samme måte som vi skremmer vekk onde ånder med fyrverkeri på nyttårsaften, skulle blodet på dørkarmene til israelsfolket skremme bort dødsengelen­, som det står om i Bibelen, sier pastoren.

Redde

Noen sitter stille og hører på med beina og armene­ i kors. Noen sitter på tuppen av stolen og gynger lett med overkroppen­ mens de sier «amen» hver gang pastoren 
sier noe de synes er fint.

En av dem er lovsangslederen Amy. Det er det engelske navnet ble hun tildelt på grunnskolen.

Hvorfor går du ikke i en «godkjent» kirke?

– De har ikke en ekte tro der. Vi vil tale fritt. Det kan de ikke gjøre i den registrerte kirken, for der blir de overvåket, sier hun.

Les også: Frykter ny forfølgelse etter kirkeriving i Kina

Da hun ble kristen for fem år siden­, begynte hun å gå i en statlig­ godkjent Tre-selv-menighet­. Men da hennes to måneder gamle baby begynte å gråte, ble de bedt om å gå. De kom ikke tilbake, men ble med pastorparet Xian til en uregistrert og dermed ulovlig huskirke.

– Vi går alltid rundt og er redde for å bli funnet, sier kvinnen som er gift med pastor Xian.

– Kommer myndighetene til å finne deg dersom du er åpen om at du går i en huskirke?

– Det er ikke myndighetene jeg er redd for. Det er vennene mine og kollegene mine jeg gjemmer meg for. Mange av dem jobber for myndighetene, og selv om de ikke gjør det, er de nødt til å melde fra om de ser noe ulovlig, svarer fru Xian.

Hun anslår at det er 200 husmenigheter i Kunming, som har en befolkning på 6,5 millioner mennesker.

Tre-selv-kirken

Den offentlige­, godkjente kirken i Kina kalles­ Tre-selv-kirken. Den ble opprettet i 1951 etter initiativ fra den kristne lederen Wu Yao-tsung­­­ og ble senere den eneste godkjente, protestantiske kirken i Kina. Navnet har den fått etter tre «selv-prinsipper», som ble nedskrevet av Hanry Venn og Rufus Anderson under en kirke-
konferanse i Shanghai i 1892.

Vranglære-
debatten blant kristne i Kina handler ikke 
om teologi, men om du går i en 
registrert eller uregistrert kirke.

- Broder David

Selvforsørgende, som i at den ikke skal få for eksempel økonomisk­ støtte fra andre.

Selvstyrt, som i at kirken ikke skal være en del av et vestlig­ kirkesamfunn eller styres av noen andre.

Selvutbredende, som i at kirken ikke skal misjonere, men at folk selv skal komme til kirken.

I en registrert kirke, en tre-selv-kirke, i Kunming står 15 unge voksne og ikler seg korkappene. De skal gå i prosesjon inn i St. Johns Lutheran Church­. De stiller seg opp på to rette rekker og marsjerer mer enn de går oppover kirkegulvet mens de synger den kinesiske oversettelsen av den amerikanske salmen «Since Christ My Soul From Sin Set Free» (norsk: «Da Jesus satte sjelen fri»). En reklame for en vekkerklokke som vekker deg med bibelvers ruller samtidig på projektorene på scenen.

Les også: Kina er verdens minst religiøse land

I salen står kirketjenerne med hendene foldet på en rak rygg. Når kinesere skal karikere de som jobber for myndighetene, tegner de dem med dette kroppsspråket.

En gammel dame sitter alene på en benk helt bakerst. Hun har hendene foldet. Pastor Lily Zheng går bort til henne, setter seg på huk og spør Lie Xie (82):

– Hva ber du om?

– Jeg ber for kirken hver søndag før gudstjenesten, svarer Xie.

– Hva ber du om, spør Zheng en gang til.

– Jeg ber om at Jesus skal lede kirken, sier Xie.

Ulike oppgaver

– De registrerte kirkene får ulike oppgaver fra myndighetene, og blir brukt til en oppgave i nærmiljøet, sier Broder David, som forsker på kinesisk kristenliv i både husmenigheter og Tre-selv-kirken. Han er anonymisert for at uregistrerte husmenigheter ikke skal kunne spores opp via ham.

For en av de største Tre-selv-kirkene i Kunming, Trinity Church­, og pastor Lily Zheng, er oppgaven fra myndighetene å ta vare på personer med nedsatt funksjonsevne i nærområdet. Hver lørdag kommer personer som ellers ikke går på skole til kirken for å lære.

Les også: Misjonssambandet sa nei til å droppe Kina

Peter Suchan (24) sitter i et ellers tomt klasserom i kirken. Drømmen er å leve av å skrive vitenskapelige artikler. Det er bare én hindring: En sterk cerebral parese som har tatt fra ham skolegangen.

På pulten foran ham ligger mattebøkene med avansert algebra­. Han er den eneste på lørdagsskolen som kan engelsk, og på datamaskinen hans er et tekstdokument med store kinesiske tegn åpent.

«Før jeg begynte på Angel spesialpedagogiske­ opplæring i kirken, spilte familien min lydbøker for meg, men etter å ha begynt­ på Angel spesial-utdanning­ lærte jeg mye og fikk ny kulturell kunnskap», skriver Suchan i selvbiografien sin.

Revolusjon og forfølgelse

To millioner kristne, tilsvarende 0,3 prosent av befolkningen, var antallet­ kristne i Kina da de fleste norske misjonærene i Kina ble bedt om å forlate landet i 1949 – det missiolog Phillys Thompson kaller «utvandringen fra Kina».

Kort tid etterpå grunnla partisekretær Mao Zedong og det kine-
siske kommunistpartiet Folke-
republikken Kina og presset de kristne gruppene under jorden. Undergrunnsmenigheter oppstod i særlig grad mellom 1966-1976 (den kinesiske kulturrevolusjonen), da også den tidligere godkjente Tre-selv-kirken ble ulovlig. I dette tiåret skulle Mao fjerne de elementene han opplevde som anti-revolusjonære, som også innebar religion.

Du kan si hva du vil om Kina, og vil alltid være rett et eller annet sted.

- Broder David

Det som dukket opp på den andre siden av kulturrevolusjonen var noe helt annet enn Mao hadde forventet og planlagt: En stor mengde kristne som samlet seg på tross av myndighetenes lover.

– Gjennom historien har ingen­ mennesker noensinne klart å stoppe de kristne. Det er det kun de kristne selv som har klart, sier en norsk bistandsarbeider i Kina.

Undergrunnsmenighetene vokste seg store, og i tiårene etter­ 1949 var det disse som dominerte kristendommen i Kina.

Usikkert antall

Til tross for den lange historien med statlige forsøk på å kvele religiøs aktivitet dersom den ikke vil underlegge seg myndighetenes kontroll, har antall kristne i Kina vokst kraftig de siste tiårene.

Broder David anslår antall kristne til 130 millioner, hvorav halvparten utøver sin tro i skjul. 130 millioner tilsvarer 10 prosent av befolkningen. Dersom anslaget­ stemmer, er det flere kristne enn medlemmer av kinesisk­ hær og Kommunist-
partiet til sammen.

Han spår at i 2025 vil tallet ha vokst til over 225 millioner kristne, og dermed gå forbi USA, som det landet med flest kristne i verden.

Tallene er imidlertid svært usikre­, og alt fra 25 millioner til 200 millioner blir foreslått, avhengig­ av hvem man spør.

– Ingen vet helt sikkert hvor mange det er, men myndighetene regner med at det er om lag 23 millioner voksne Tre-selv-kirke-
medlemmer, og avisen China Daily skrev for noen år siden at huskirkene rommet minst 50 millioner mennesker, sier Kina-ekspert Tony Lambert.

Han mente i 2013 at 73 millioner voksne kristne i Kina var et nøkternt anslag.

– Noen snakker om mer enn 100 millioner, og opp mot 200 millioner, men det blir bare tull, sier han.

Hvordan kan en kirke med så mye press gjennom historien vokse?

– En av grunnene er den politiske­ bakgrunnen med Mao og kulturrevolusjonen. Det skapte­ et spirituelt og ideologisk vakuum da Mao døde og mao-
ismen kollapset. Kirken overlevde­ kulturrevolusjonen og forfølgelsen, sier Lambert.

– Vranglæredebatten blant kristne i Kina handler ikke om teologi, men om du går i en registrert­ eller uregistrert kirke­. Dersom du går i en uregistrert kirke, er du en kjetter­, sier Broder David.

Svarte og røde

Registrerte kirker blir i enkelte amerikanske rapporter omtalt som «røde kirker». Navnet skal henspille på det nære forholdet til myndighetene, og samtidig vise at det i myndighetenes øyne er den «rette» kirke, for i Kina er alt rødt rett. Uregistrerte kirker blir i de samme rapportene kalt «svarte kirker».

Gjennom historien har ingen mennesker noensinne klart å stoppe de kristne. 
Det er det kun de kristne selv som har klart.

– Norsk bistandsarbeider i Kunming, Kina

«De svarte» kirkene vil helst ikke ha utlendinger, heller ikke journalister, med på samlingene sine. Av de tre uregistrerte­ menighetene­ som Vårt Land spurte om å få besøke, fikk vi negativt svar fra to.

– Historisk ser vi at flere uregistrerte menigheter har fått sterk påvirkning utenfra og utviklet sekteriske trekk, som virker skadelig på både kirken og samfunnet, ifølge Broder David.

Lukker ett øye

– Pastorene i huskirkene mangler ofte utdanning, noe som gjennom historien har skapt en del sekterisk teologi, sier bistandsarbeideren som ikke ønsker å få navnet sitt publisert.

– Myndighetene er redde for dette og ønsker derfor å tilby teologisk utdannelse til pastorer i husmenighetene.

I teorien er det like ulovlig å ha en uregistrert fotballgruppe som å ha en uregistrert kirke. Loven som forbyr kristne å samle seg uten å registrere seg, gjelder alle større grupperinger. Grunnen er at myndighetene vil ha oversikt over alle miljøene i landet.

Jeg ber om at Jesus skal lede kirken

– Lie Xie (82)

Broder David mener det blir feil å bruke begrepet «undergrunnskirker», ettersom myndighetene vet om de svarte kirkene­.

– Men myndighetene lukker ett øye. De vet om kirkene, men de gjør ikke noe med dem før de må.

– Vi hører historier om at pastorer ­blir arrestert «uten grunn»?

– Hvis myndighetene tror at det skjer noe mistenkelig i en husmenighet, arresterer de 50 pastorer i området, for å være sikker på å få tak i den ene de er ute etter – ofte med god grunn. De 49 andre blir fort sluppet fri, men dermed blir det 49 historier om pastorer som ble kastet i fengsel. Så det er ofte ikke så dramatisk som det høres ut, sier broder David.

Hvor vanskelig det er å være kristen i Kina, går det ikke an å svare på. For enkelte kristne­, spesielt i områdene rundt 
Beijing­, er det strengere, enn i Kunming, som ligger helt sør i landet.

– Du kan si hva du vil om Kina, og det vil alltid være rett et eller­ annet sted, sier Broder David.

Endring i husmenighetene

Tidligere har flere opprør startet i kirken, og myndighetene holdt et strammere grep om kirkene. Nå er det ikke slik lenger, ifølge Broder David. Det skyldes blant annet en endring i de «svarte» kirkenes teologi.

I de uregistrerte menighetene­ har det alltid vært lagt stor vekt på at det å være kristen innebærer­ store offer. Denne tankegangen ble forsterket av at kirken ble aktivt forfulgt av myndighetene. Broder David tror det store jordskjelvet i Chengdu i 2008, der 69.000 mennesker døde, gjorde mye med hvordan de «svarte» kirkene ser på seg selv.

– Husmenighetene var nødt til å få en mer sosial profil etter­ jordskjelvet, og jeg ser en endring i deres teologi. Tidligere følte de seg som martyrer og var mer opptatt av hvordan de kunne dø for Jesus. Nå spør de heller: «Hvordan kan jeg leve for Jesus­?», sier Broder David.

Mindre skille

Tidligere var det et stort skille mellom «de røde» og «de svarte» kirkene. De røde kirkene var opptatt av å forsvare­ den kommunistiske idé, også gjennom prekener. Det gjorde at blant annet en historie om profeten Daniel fra Bibelen, som ba til Gud til tross for at myndig-
hetene forbød det, ikke ble lest opp i enkelte kirker.

– I dag ser vi at kirkene nærmer seg hverandre, sier Broder David.

Han tror det skyldes at «den røde kirken» ikke lenger er like opptatt av å skulle tilpasse kristendommen­ til kommun-ismen, og at «den svarte kirken» ikke lenger er opptatt av å understreke sin offerrolle.

– De møtes fordi alle er blitt mer interessert i Bibelen, sier Broder David.

Annonse
Annonse

Mer fra: Nyheter