Nyheter

Maria, Johanna, Susanna og mange andre

Det har alltid vært mange kvinner i Jesu følge – helt fra tiden han vandret om i Israel, til nåtidens Norge. Men det er mennene vi kjenner navnene til.

De tolv apostlene er navngitt i alle de fire evangeliene, men de var ikke de eneste som vandret omkring med Jesus. I følget hans var det også mange kvinner.

Lukas navngir tre av dem: Maria Magdalena, Johanna og Susanna. Den første knyttes til sin fortid, den andre til sin innflytelsesrike ektemann. Den siste er den eneste uten tilleggsopplysninger knyttet til navnet sitt.

«Et syndefullt liv»

Vi vet svært lite om disse kvinnene. Det gjelder også Maria Magdalena. Til tross for at hun er blitt myteomspunnet opp gjennom historien, sies lite konkret om henne i Det nye testamentet. Annet enn dette; at sju onde ånder var fart ut av henne og at hun var vitne til Jesu oppstandelse.

I Det nye testamentet er det en rekke kvinneskikkelser som spiller sine roller. Like før søndagens tekst fortelles det om en kvinne som førte «et syndefullt liv», og som salvet Jesu føtter med kostbar salve i huset til Simon fariseeren. Andre steder fortelles det om kvinnen ved brønnen, og om kvinnen som var grepet på fersk gjerning i ekteskapsbrudd.

Felles for dem var at de var sosialt stigmatisert, men at Jesus møtte dem med tilgivelse og akseptasjon.

Jesus utfordret sosiale normer

Gjennom Jesus kom Guds rike nær. Og i Guds rike er det ikke forskjell på jøde og greker, slave og fri, mann og kvinne. Alle er ett, skriver Paulus i brevet til galaterne.

Og likevel var det mennene som ble navngitt. Mennene som dannet de tolv. Mens kvinnene spilte støtteroller. Slik som Maria, Johanna og Susanna som hjalp Jesus og de tolv «med det de eide».

Les også: Den urettferdige nåden

Sett fra vår synsvinkel kunne Det nye testamentet gjerne vært tydeligere på likestilling. Men tekster må alltid leses i den historiske konteksten der de oppstod.

Da blir bildet annerledes. Da ser vi radikaliteten i at rabbien Jesus også hadde kvinner i sitt følge. Da ser vi hvordan Jesus - og den tidlige kirke - utfordret sosiale normer både med hensyn til kjønn, status og etnisitet.

De har sine egne navn

Den nye kristendommen kom til å utfordre disse verdiene både innen jødisk, gresk og romersk kultur - der menn hadde alle viktige, offentlige roller, og kvinnens plass i stor grad ble begrenset til hjemmet. Til en viss grad ble kirken selv omformet av dette. Men i det lange løp la den grunnlaget for de verdiene som preger vårt eget samfunn i dag.

Les også: En dag for gjenskapelse

Kvinner er ikke skapt til å være menns støttespillere. De er selvstendige, sterke og viktige aktører i Jesu følge. Og de har sine egne navn.

Kvinner i Det nye testamentet:

Dette er noen av kvinnene som spiller viktige roller i Det nye testamentet:

  • Maria, Jesu mor, fikk den viktigste oppgaven noe menneske har fått på jorden. (Luk 1,30)
  • Maria, søsteren til Marta, salvet Jesus til hans død. (Joh 12,3)
  • Maria Magdalena var den første Jesus snakket med etter oppstandelsen. (Joh 20,16)
  • Føbe var diakon og utsending for menighetene i Kenkreæ. (Rom 16,1)
  • Priska var en av de viktigste medarbeiderne til Paulus. (Rom 16,3)
  • Junia hadde et godt navn blant apostlene. (Rom 16,7)
  • Evodia og Syntyke kjempet sammen med Paulus for evangeliet. (Fil 4,2)

Les mer om mer disse temaene:

Per Eriksen

Per Eriksen

Per Eriksen er pastor i Fredrikstad frikirke og bokanmelder i Vårt Land.

Vårt Land anbefaler

1

1

Annonse
Annonse

Les dagens papirutgave

e-avisen

Mer fra: Nyheter