Nyheter

Kirken er bedre på service enn på omdømme

Kommer godt ut blant brukerne, men får langt lavere score på omdømme.

– Den enkeltes møte med kirken i krevende situasjoner oppleves sikkert som både varmt og godt og profesjonelt, men omdømmet blir nok svekket gjennom vår stillingstaken i ulike saker som får overskrifter. Da tenker jeg ikke minst på samlivsdebatten, sier kirkeverge i Bergen, Kjell Bertel Nyland.

– Vi hører mye oftere om folk som tar avstand fra kirken eller melder seg ut på grunn av det de leser, enn om folk som gjør det samme på grunn av det de opplever i møte med kirkelig ansatte, påpeker han.

Stor forskjell på omdømme og brukertilfredshet

Innbyggerundersøkelsen for 2015 ble lagt frem onsdag. Difi – Direktoratet for forvaltning og IKT har spurt 30.000 tilfeldig utvalgte innbyggere om deres erfaringer og inntrykk av ulike offentlige tjenester i Norge.

LES OGSÅ: Har reist seks meter høy Jesus-statue i Sandvika

Undersøkelsen er todelt. Det er både en omdømmeundersøkelse, hvor alle innbyggerne som deltar i spørreundersøkelsen svarer på hva de mener om de ulike, offentlige institusjonene. I tillegg er det en del hvor kun brukerne av tjenestene kommer med sin mening.

Den norske kirke (Dnk) er en blant institusjonene som er rangert. Hos dem er spriket mellom hvordan de scorer på innbyggerdelen og hvordan de scorer på brukerdelen stort.

– Erfaring gir bedre inntrykk

Innbyggerdelen sier noe om folks inntrykk, både hos dem med og uten erfaring. Her scorer kirken i gjennomsnitt 66 av 100 mulige poeng. Det betyr at folk har et «delvis godt inntrykk».

I brukerdelen får Dnk en langt bedre score med 81 av 100 mulige poeng i gjennomsnitt. Det betyr at brukere har et «svært godt inntrykk».

– Hvorfor er det så stor forskjell mellom innbyggernes inntrykk og brukernes oppfatting av Den norske kirke?

– Vi har valgt ikke å spekulere. Men det jeg kan si generelt om undersøkelsen, er at brukerne ofte er mer positive enn de som ikke har erfaring med de ulike institusjonene, sier John Nonseid, prosjektleder for Innbyggerundersøkelsen i 2015 og seniorrådgiver i Difi.

LES OGSÅ: Solberg: – Kirken har ikke veto i konvertittsaker

– Jevnt over er eldre mer positive enn yngre, og kvinner mer positive enn menn. Folk har også bedre inntrykk av offentlig sektor i dag enn hva de hadde da vi laget forrige Innbyggerundersøkelsen i 2013, fortsetter han.

16. plass av 24 statlige tjenester

I innbyggerdelen kommer kirken på delt 16. plass av 24 statlige tjenester. Universitet, Vinmonopolet og høyskole er rangert på de tre øverste plassene. Nederst ligger henholdsvis NSB, Nav og Utlendingsdirektoratet.

I brukerdelen kommer derimot kirken på en fjerdeplass, kun slått av folkebiblioteket, fastlege og barnehage. På bunnen av brukerdelen ligger Tollvesenet, Nav og Plan- og bygningskontoret.

Bergen kirkelige fellesråd, der Kjell Bertel Nyland er øverste administrative leder, tar imot bestillinger på dåp og vigsler for alle de 25 menighetene i kommunen.

– Jeg merker at folk er takknemlig for hvordan de blir møtt. Vi hadde fort fått høre det dersom det var noe slendrian, sier Nyland.

LES OGSÅ: Kirken: – Vi ba om at sexscenen ble fjernet

– Mediene er gjerne opptatt av konflikter

– Hva tenker du om at kirken kommer på delt 16 plass av 24 på omdømmedelen av undersøkelsen?

– Dette er vel noe som ganske mange ulike institusjoner opplever, sier Ingeborg Dybvig, kommunikasjonsdirektør Kirkerådet og forsetter.

– Har du brukt en tjeneste og kjenner den godt, er du gjerne mer positiv enn hvis du bare har lest om tjenestene i ulike medier. De som går i kirken ser et større mangfold. Mediene er gjerne opptatt av konfliktstoff.

– Hvorfor tror du brukerne er så fornøyde?

– Jeg tror at de som går i kirken ser den kompetansen og omsorgen som utøves der. Det drives for eksempel veldig mye bra barne- og ungdomsarbeid og diakonalt arbeid. At brukerne er fornøyd tror jeg er et resultat av dette, sier Dybvig.

Les mer om mer disse temaene:

Vårt Land anbefaler

1

1

1

Annonse
Annonse

Les dagens papirutgave

e-avisen

Mer fra: Nyheter