– Saken fikk en god løsning. Læreren som ble flyttet klarte å få satt en stopper for mobbingen. Dette viser styrken til et kommunalt beredskapsteam, sier Elisabeth S. Gundersen, leder for Foreldreutvalget for grunnopplæringen (FUG).
I dag har bare 16 kommuner et slikt team som rykker ut når det aller vanskeligste mobbesakene skal løses. I et prøveprosjekt mellom FUG og KS Kommunesektorens organisasjon ble det etablert beredskapsteam i fire kommuner. I neste omgang ble ordningen utvidet med 12 nye kommuner.
– Kommunene skal ikke ansette nye medarbeidere for å etablere beredskapsteam, man skal bruke de ressursene man allerede har, forklarer Gundersen.
LES OGSÅ: Hakkekyllingen
FUG og KS har satt noen krav:
• Teamene skal være satt sammen av kommunens egne ansatte på tvers av etater, det skal legges vekt på tverrfaglig, og der det er mulig skal samarbeid med statlige tjenester prøves ut.
• Når en fastlåst mobbesak kommer til teamet skal det være vedtatt tiltak i løpet av en uke.
Positiv rektor
– Skal teamene fungere godt, må man ha avklart med alle ledere i kommunen, ordfører, rådmann, etatsledere og rektorer om at alle tiltak må kunne vurderes brukt for å løse de mest krevende mobbesakene, sier Gundersen, og legger til:
– Fordi man hadde gjort en slik avklaring i kommunen der man valgte å flytte en dyktig lærer fra en skole til en annen, sa rektoren på førstnevnte skole straks ja da beredskapsteamet ville flytte læreren man trodde kunne løse den fastlåste mobbesaken på den andre skolen.
LES OGSÅ: Skulle gjerne vært overflødig
Liv og helse
Prøveordningen med beredskapsteam ble rullet ut i kommunene Råde, Sarpsborg, Kristiansand og Eigersund i 2012. Bakgrunnen for forsøket var enkel – og dyster:
KS og FUG ville hjelpe elever og familier som led under så alvorlige mobbesaker at det var fare for liv og helse.
Derfor driver ikke beredskapsteamene forebyggende arbeid, men krisehåndtering. Målet med et kommunalt team er rask handling og tydelige tidsfrister som gjør at familiene opplever at noen faktisk har myndighet til å få ting til å skje.
Teamene blir koblet inn når foreldre og elever opplever at de ikke får den hjelpen de har krav på av skolen sin, og de gir råd til elever, foresatte og skoler når mobbeproblemet ligger utenfor skolens ansvarsområde.
LES OGSÅ: 'Mer logisk å flytte de som mobber'
FUG-leder Gundersen understreker at det er kommunen som skoleeier som har ansvar for å ta tak i mobbesituasjoner der elever mobbes av andre elever eller av ansatte i skolen.
Avklar først
I en rapport fra de fire prosjektkommunene sier beredskapsteamene at det er viktig at alle involverte parter ikke tror at teamene «skal overta ansvaret for mobbesakene fra skolen.
Kristiansand sier det er viktig «at beredskapsteamet vet hvilken myndighet det har både til å instruere skolene, men også når det gjelder hvilke ressurser i kommunen de kan benytte. Når man står midt oppe i en situasjon, er det for sent å spørre om man kan bruke en medarbeider i PPT».
LES OGSÅ: Foreldre og lærere i mobbekrasj