Synes folkeopplysning teller mer enn penger
Pengene fra TV-aksjonen gir mange muligheter. Men aksjonens rolle som kunnskapsformidler er vel så viktig, ifølge mottakerorganisasjonene.
Jenny Skavlan og Haddy N'jie leia TV-aksjonen si maratonsending på NRK søndag.
Torstein Bøe/NTB scanpix
I går gikk bøssebærerne fra dør til dør for å samle inn penger for 40. gang. Til nå har det kommet inn 240 millioner kroner. Det er ny rekord. Årets innsamling gikk til Kirkens Nødhjelp og deres arbeid for å gi verdens befolkning tilgang til rent vann. Gjennom årene har flerfoldige milliarder kroner funnet veien ned i bøssene og videre til organisasjonenes arbeid. Likevel er det TV-aksjonen som kunnskapsformidler som løftes fram som viktigste langsiktige effekt.
Folkeopplysning
Rugtvedt i Nasjonalforeningen for folkehelsen kaller TV-aksjonen for en folkeopplysningskampanje, godt i tråd med NRKs mandat.