Ved hjelp av solenergi lager selskapet Joule drivstoff av «avfalls-CO2». I går inviterte de til klimaseminar og håper å få norske aktører med.
– Vi inviterte til klimaseminar med Jeffrey Sachs for å vise Norge at det er mulig å tenke nytt, sier norske Tom Einar Jensen, direktør for forretningsutvikling i Joule.
Han mener at Joule har en teknologi som kan gjøre noe med klimaendringene og være interessant å satse på for investorer i Norge, og som Joule også ønsker å få politikerne til å legge til rette for. Joule har allerede inngått en avtale med solenergiselskapet Scatec Solar om å starte en prosess for å inngå et partnerskap.
– Vi kan hente avfalls-CO2 fra gasskraftverk eller industriproduksjon og resirkulere dette inn i nytt drivstoff. Det betyr at vi unngår behovet for å hente nye drivstoffkilder.
LES OGSÅ: KrF vil ha dyrere bensin og diesel
Erstatte fossil bensin
Kritikere har ytret på Twitter at det er gammeldags å satse på drivstoff til forbrenningsmotorer i en tid der elbiler er i vekst. Jensen mener at verden trenger begge deler, både elbiler drevet på fornybar kraft og vanlige biler som går på karbonnøytralt drivstoff.
– Vil Joules teknologi være en overgangsteknologi som blir borte på sikt?
– Nei, jeg tror ikke det. Vi mener dette er banebrytende. Vi lager et produkt som kan selges i alle drivstoffmarkeder og som kan gå inn i alle verdens bensinstasjoner og erstatte fossile drivstoff. Vi bruker solen som energikilde, saltvann og ikke ferskvann, og beslaglegger ikke dyrkbar mark. Prosessen skjer naturlig og bærekraftig, sier Jensen.
Mellom Siv og Nina
Tom Einar Jensen er broren til finansminister Siv Jensen (Frp) og Nina Jensen, generalsekretær i miljøorganisasjonen WWF Norge.
LES OGSÅ: Kan få fart i biodrivstoff
– Dere må ha en del interessante miljødiskusjoner i familien?
– Ja, det er klart, det er en interessant familiesituasjon. Jeg er mellom de to i alder, og er vel en slags hybrid eller mellomting mellom mine søstre – også i hvor vi står i miljødebatten, sier Jensen.
Satser en milliard
Til sammen er det investert 160 millioner dollar, rundt en millard kroner i prosjektet. Bilprodusenten Audi har gått inn med en del penger, det samme har General Electrics Capital og investeringsselskapet Venture Capital som er basert i Boston.
– Vi mener verden trenger en bred front som stimulerer til ny teknologi som er miljøvennlig og bærekraftig både nasjonalt og internasjonalt. Vi ønsker å teste ut norske investorers interesse i å delta i denne utviklingen, sier Jensen.