Nyheter

Kristen TV-kanal meldte om krise i oppgangstider

– Vi trenger et mirakel, sa Kanal 10 til giverne. I virkeligheten er økonomien bedre enn noen gang.

For 14 dager siden slo den kristelige TV-stasjonen Kanal 10 alarm.

«Tiden er kort, og vi må handle raskt om vi ønsker å beholde Kanal 10 Norge som en røst til vår nasjon», meldte TV-sjef Edward John i en personlig e-post til giverne.

På nettsidene var budskapet det samme.

«Vi står innfor en tøff situasjon og må tro Gud for et stort mirakel. (...) Vi mottok et brev fra Telenor at 1 million NOK må være inne på deres konto innen den 5. juni. Tiden er meget knapp.»

LES OGSÅ: Kristen TV-kanal fortsetter sendingene

Reddet av seerne. Krisevarselet viste seg å virke. Ifølge avisen Dagen stilte giverne opp ved å gi nesten 1 million kroner på tre dager.

«TV-sjef Edward John opplyser om at kanalen nå er reddet fra nedleggelse», melder Dagen.

Regnskapstallene viser imidlertid at den svenskeide TV-stasjonens inntekter bare øker. Første året med full drift, 2011, var inntektene nær fem millioner kroner. Året etter var de mer enn doblet.

Også 2013 var et godt år for kanalen, opplyser daglig leder Rigmor Holst. Den fikk flere nye faste givere og økte inntekten til mellom 12 og 13 millioner. I år har de budsjettert med samme sum, men Holst opplyser at antallet givere øker.

På spørsmål om hvor mye TV-stasjonen ligger bak budsjettet, svarer Holst at det «ikke er mye». Hun sier at «kanalens økonomi er solid» og «situasjonen er «kjempebra».

– Overdriver dere krisen når dere ber om et mirakel selv om økonomien er så god?

– Absolutt ikke. Akkurat denne uken manglet vi 600.000.

«Millionkrav». Siden starten av Kanal 10 Norge har de svenske eierne skutt inn omlag 7 millioner kroner, fordelt på tre år.

– Var kanalen i reell fare, selv om eierne har stilt opp før?

– Hadde vi havnet i en slik situasjon, ville alle krefter satt klutene inn. Men da ville vi satt morselskapet i en kinkig situasjon, sier Holst.

Samtidig som TV-sjef Edward John forteller om et krav på 600.000 kroner i en e-post, sier han i en nettartikkel at kravet er på én million.

John tar ikke telefonen når Vårt Land ringer, men daglig leder Holst forklarer at feilen ligger i datoen. Det første kravet, på 600.000 er forfalt. Et tilleggskrav på én million har forfall den 15. juni.

– Vi har rettet dette på TV og gitt riktig dato for den neste innbetalingen, forklarer hun.

– Så kravet fra Telenor er på 1,6 millioner totalt?

– Vet du hva, jeg orker ikke å snakke med deg lenger, svarer Holst, som beklager at hun blir irritert, men forklarer at hun synes «kristne aviser burde skrive mer om alt det positive som skjer».

– Upresise. Noen minutter senere ringer Ruben Agnarsson, visekonsernsjef i DBC media, det svenske morselskapet til Kanal 10 Norge. Han opplyser at riktig sum til Telenor er i underkant av 800.000 kroner.

– Det gikk litt fort da vi sendte ut nyhetsbrevet, og vi kunne vært litt mer presise. Hva Edward mente med én million må jeg snakke med ham om.

– Ingen ny regning med forfall den 15. juni, som dere har sagt til seerne?

– Nei, jeg trodde det, men de ville ha alt den 5.

– Det var rot fra Edward John?

– Rot er dine ord. Jeg må nesten sjekke dette. Det gikk veldig fort og ting ble feil i korrekturprosessen. Det er dette som har hendt, jeg beklager om vår kommunikasjon har vært utydelig.

– Ingen konkursfare. – Ville morselskapet skutt inn penger om ikke giverne stilte opp?

– Om det hadde blitt svart i TV-ruten, måtte vi overveid det. Men vi forutsetter at Norge skal greie seg selv.

– Økende inntekter tyder på at kanalen er bærekraftig?

– Absolutt.

– Dere ville ikke latt den gå konkurs?

– Nei det er ikke et alternativ.

– Så det var ingen reell fare for at kanalen forsvinner, selv om Edward John sa at tiden er kort?

Det går litt tid før Agnarsson finner svaret.

– Hovedårsaken til at det gikk bra er engasjementet hos seerne. Og det svenske morselskapet kan ikke bære Kanal 10 i Norge.

– Har det vært en reell fare for konkurs?

– Nei. Det blir spekulasjoner. På grunn av seerne er ikke risikoen reell.

– Har dere et problem når dere både kommuniserer en krisesituasjon og er upresise?

– Mitt svar er at Telenor sendte et oppsigelsesvarsel og krevde ytterligere 250.000 senere på kort varsel. Selvsagt kunne det være tydeligere. Vi skal sende ut brev og rette opp informasjonen, sier Agnarsson.

Kort tid etter intervjuet er artikkelen om at Kanal 10 trenger et mirakel fjernet fra nettsidene.

Les mer om mer disse temaene:

Alf Gjøsund

Alf Gjøsund

Vårt Land anbefaler

1

1

Annonse
Annonse

Les dagens papirutgave

e-avisen

Mer fra: Nyheter