– Jeg tror alle muslimer, selv de mest konservative, synes er koselig å høre «god jul» og få et smil. Det er kanskje det som er best med jula, at alle blir så glade og fornøyde, sier Yousef Bartho Assidiq (24) fra Nøtterøy.
Han konverterte til islam i 2009 og feirer fortsatt jul. Den eneste juleforandringen i livet hans, er at han ikke spiser ribbe, men det gjorde han egentlig ikke før han ble muslim heller.
– Er det noe i julefeiringen du ikke kan være med på som muslim?
– Egentlig ikke. I kirken sier man jo trosbekjennelsen, men jeg lar bare være å si den, eller sier kanskje min egen i stedet. Noen muslimer er veldig konservative og mener at man ikke skal delta i andre religioners feiringer. Men både jeg og moskeen jeg tilhører, mener det er en viktig del av det å bo i Norge.
Islamske lover. I snart fire år har Pak Mat i Oslo solgt halal-pinnekjøtt til muslimer over hele Norge. Og hvert år har kjøttdistributøren opplevd en økning i salget av den norske julematen som har en liten tvist: Lammene er slaktet etter islamske lover.
– Vi opplever at mange muslimer ønsker å feire tradisjonell, norsk jul. Man inviterer familie og venner på middag, barna får gaver, og noen har juletrær, selv om akkurat dét ikke er like utbredt. Men pinnekjøtt, så lenge det er er halal, ønsker de å ha med, sier Shahid Hussain, daglig leder i Pak Mat.
I islam er det ikke noe som heter jul. Selv om Jesus ifølge religionen er en viktig profet, feirer ikke muslimene fødselsdagen hans. Avslutningen på fastemåneden ramadan har riktignok flere likhetstegn med norsk julefeiring, men den markeres som regel om høsten. Religiøst har de heller ikke noe med hverandre å gjøre.
– 95 prosent kultur. I Danmark har Kristeligt Dagblad snakket med et ungt, muslimsk par som har bestemt seg for å begynne å feire jul for at deres to måneder gamle sønn skal få vokse opp med denne tradisjonen. Ifølge avisen representerer de en trend der flere unge muslimer som er født og oppvokst i Danmark, i stadig større grad tar til seg julen som en ikke-religiøs tradisjon.
Basim Ghozlan, forstander for Det islamske forbundet og ansvarlig for nettsiden islam.no, har inntrykk av at det samme skjer i Norge, selv om temaet er omdiskutert.
– Spørsmålet er om julefeiringen er religiøs eller ikke. Slik jeg ser det, er 95 prosent av julefeiringen ikke religiøs i det hele tatt, men ren kultur. Så lenge man ikke tar del i den religiøse biten, ikke spiser svinekjøtt og ikke drikker alkohol, synes jeg ikke det er problematisk å delta, sier han.
Skepsis. På islam.no diskuterer brukerne sine tradisjoner: «Det er alltid koselig å kunne se mange filmer i jula. Kose seg med god mat. Mindre stress og hente seg igjen er nødvendig. Mulig jeg får tid til å meditere.», er det en som skriver.
En annen skriver: «Ja jeg ‘feirer’ jul... eller jeg deltar! Ser ikke noe galt i å tilbringe denne dagen med min familie, og spise god middag sammen. Jeg får til og med spesiallaget julemat av mamma.»
Andre er skeptiske: «Jeg føler det blir litt feil å feire en høytid som er basert på en tro jeg ikke har. Jeg feirer med glede Isa (Jesus, red.anm.), en knakende god profet, men nå var han heller ikke født 24. desember da. Hvis noen vil komme over til meg for te og kjeks en gang uti februar for en skikkelig Jesus-bursdag er de velkomne.»
– Du er ikke redd for å markere en kristen høytid, Shahid Hussain i Pak Mat?
– Nei, vet du hva. Det er jeg ikke bekymret for. Er man så redd, har man ikke noe å gjøre i Norge heller. Man blir ikke kristen av å feire jul. På samme måte blir ikke kristne muslimer dersom de besøker moskeen.