Nyheter

Oslo-politiet vil ha møte om Scandinavian Star-rapport

Oslo-politiet vil se på den nye rapporten om Scandinavian Star-brannen og har tatt initiativ til et møte, opplyser den private gruppa som har gransket den 23 år gamle saken.

Rapporten er utarbeidet på frivillig basis av en gruppe fagfolk som har gått gjennom et svært omfattende materiale. Nestleder i gruppa, Terje Bergsvåg, opplyste lørdag at Oslos politimester fredag tok kontakt med ønske om et møte om saken.

Tidspunkt for møtet er ennå ikke bestemt.

Fire branner. 159 personer døde i brannene om bord på Scandinavian Star. De ble påsatt flere steder i skipet.

Faggruppas funn stemmer dårlig overens med konklusjonen om at én mann, som døde tidlig i brannforløpet, alene skal ha vært gjerningsmannen bak tragedien.

– I offentlige utredninger og annet materiale om brannen, står det at dette var en ulykke. Men det som var ulykken i dette, var etterforskningen. Selve hendelsene var planlagte handlinger, sa Winterseth da den frivillige gruppa la fram hovedpunktene fra sitt svært omfattende materiale.

– Vi har tatt utgangspunkt i fire branner som er veldig tydelige. Det var flere arnesteder, og sannsynligvis flere branner, men vi har tatt utgangspunkt i de fire tydeligste.

Ikke mandat. Granskerne fra SINTEF som undersøkte brannen om bord i Scandinavian Star, hadde ikke mandat til å følge hele brannforløpet. Derfor ble viktige spørsmål aldri stilt, og heller ikke besvart.

– Vi kunne jo ikke drive på som privatetterforskere. Vi hadde en veldig spesifikk oppgave. Parallelt med våre undersøkelser drev Kripos på med sin oppgave, har brannekspert Øystein Meland, den gang ved SINTEF, sagt til den nye ekspertgruppen som lørdag hadde pressekonferanse om sine konklusjoner.

Av de fire brannene som oppsto i skipet for 23 år siden, undersøkte brannekspertene bare de tidligste tilløpene. Men to alvorlige branner, en fra et ødelagt rør med hydraulikkolje og en annen som oppsto nesten et døgn etter første brann, ble aldri undersøkt av politiets innleide granskere.

Mannskapsmedlemmer. – Ingen har sett på dette. Dette var langt utenfor SINTEFs mandat, og dette var en så høyt profilert sak at ingen kunne drive som privatdetektiv. De hadde sitt mandat, å følge brannen til kapteinen gikk fra borde, og ferdig med det, sa brannekspert Håkon Winterseth, som er en av dem som har utarbeidet den nye rapporten.

Den siste brannen om bord oppsto lenge etter at gjerningsmannen politiet utpekte, var død. Faggruppa mener medlemmer av mannskapet må ha tent på. (©NTB)

Les mer om mer disse temaene:

NTB Nyheter

NTB nyheter

Vårt Land anbefaler

1

1

1

Annonse
Annonse

Les dagens papirutgave

e-avisen

Mer fra: Nyheter