Elever presterer bedre med tydelig lærerstyring

En tydelig og aktiv lærer gir bedre resultater enn såkalt elevaktiv undervisning, viser fersk rapport.

Publisert Sist oppdatert

– Resultatene viser at elever som oppgir å ha mye lærerstyrt undervisning, har litt bedre prestasjoner enn elever som oppgir mindre slik undervisning. De viser samtidig at elever som oppgir å ha mye elevaktiv undervisning, har dårligere prestasjoner enn de som oppgir å ha lite slik undervisning, forteller Vibeke Opheim, forskningsleder ved Nordisk institutt for studier av innovasjon, forskning og utdanning, NIFU.

3.000 elev-svar. Det er NIFU som nå har undersøkt saken på oppdrag fra Utdanningsdirektoratet. I sin rapport bygger instituttet på svar fra om lag 3.000 elever i ungdomsskole og videregående skole.

Forskningslederen advarer likevel mot å trekke for bastante konklusjoner på grunnlag av undersøkelsen.

For å lese saken må du være abonnent

Bestill abonnement her

KJØP