Strid om H&Ms etiske satsing

Blant tusenvis av H&M-plagg kan de «bærekraftige» henges på én knagg. En god begynnelse, eller etisk glasur?

Hennes & Mauritz lanserte i fjor kolleksjonen Conscious, plagg av miljøvennlige tekstiler. Initiativ for etisk handel mener man bør anerkjenne slike tiltak, mens Framtiden i våre hender ikke lar seg overbeviste av H&Ms samfunnsengasjement.
Publisert Sist oppdatert

På utvalgte Hennes & Mauritz-klær henger en grønn merkelapp som lover bevissthet. Kolleksjonen heter Conscious, «bevisst», og er laget av økologiske eller resirkulerte tekstiler. Kjeden har også inngått et femårig samarbeid med FNs barnefond Unicef, hvor deler av inntektene, anslagsvis 27 millioner kroner, går til å beskytte barns rettigheter i Bangladesh.

DEBATT: Fortjener H&M klapp på skulderen for sine tiltak mot fattigdom og klimaendringer, eller bør tiltakene stemples utelukkende som merkevarebygging? Si din mening på Verdidebatt.no.

Miljø på moten. – Det H&M gjør er veldig tidsriktig, sier førsteamanuensis Bendik Samuelsen ved Institutt for markedsføring på Handelshøyskolen BI.

For å lese saken må du være abonnent

Bestill abonnement her

KJØP