Nyheter

Kirken kjøper medieråd for 12 millioner

Hyrer PR-hjelp for å nå ut til folk.

Inntil 12 millioner kroner er summen som Kirkerådet skal bruke på profesjonell hjelp til å kommunisere. Selskapet som stikker av med avtalen, vil i tre år få betydelig innflytelse på hvordan Den norske kirke fremstår.

Former. Den lukrative avtalen er i disse dager er ute på anbud. Selskapet som får den, vil forme kirkens kommunikasjonsstrategi i tre år, med mulighet for forlengelse. Det første oppdraget blir Kirkevalget i 2011, som holdes samtidig med valg til kommunestyre- og fylkesting.

Burson-Marsteller i 2009. Kirkerådet hentet inn PR-hjelp også ved forrige kirkevalg. Da på adhoc-basis. Den gang kjempet en rekke kjente kommunikasjonsbyrå om å bistå kirken. Blant Dinamo, JKL, Argument, Geelmuyden.Kiese, og Burson-Marsteller, var det sistnevnte som stakk av med kontrakten verdt åtte millioner.

Kirkevalget for 2011 er budsjettert til å koste 7,3 millioner i kjøp av kommunikasjonstjenester og annonseplass i medier.

Underlagt. Fordi Kirkerådet regnes som en offentlig etat, er rådet underlagt Loven om offentlige anskaffelser. Denne krever at alle avtaler med en verdi over 500.000 skal konkurranseutsettes.

Les mer om mer disse temaene:

Heidi Marie Lindekleiv

Heidi Marie Lindekleiv

Heidi Marie Lindekleiv er journalist i kulturavdelingen i Vårt Land.

Vårt Land anbefaler

1

1

1

Annonse
Annonse

Les dagens papirutgave

e-avisen

Mer fra: Nyheter