Nyheter

Forsker på dødsårsaker i dataspill

Tolv forskere har spilt dataspillet World of Warcraft sammen i ett år. Nå kommer de første forskningsrapportene fra fantasiverdenen Azeroth.

Med mer enn ti millioner aktive spillere registrert i fantasiverdenen Azeroth, er WoW verdens mest populære dataspill.

Tolv forskere har brukt timevis på å spille dataspillet WoW i ett år. Resultatet er forskningsantologien Digital Culture, Play, and Identity, som kommer ut neste måned. Forskerne er humanister, og har utforsket spillet med utgangspunkt i vidt forskjellige fagfelt som for eksempel navneforskning, kjønnsforskning og litteraturvitenskap.

Forståelse framfor bekymring. Redaktørene av antologien er norske Hilde G. Corneliussen og Jill Walker Rettberg, som begge er professorer ved Universitetet i Bergen. Walker Rettberg mener det er viktig å forstå det millioner av mennesker bruker store deler av livet sitt på, fremfor å bekymre seg uten å ha kunnskap. Selv har hun forsket på hvordan WoW bruker fortellinger.

– Forskere krangler om hvorvidt det var spillene eller fortellingene som kom først i menneskenes historie, og fortellinger brukes helt klart i dataspill. Det som gjerne skjer er at du opplever fortellingen i fragmenter når du spiller. Du opplever litt her og litt der, og mange småfortellinger gir inntrykk av en hel verden. Du må ikke gå igjennom alt på en gang, forklarer Rettberg til Vårt Land.

«American dream». Hvordan folk dør i WoW og hvorfor de velger navn som de gjør, er andre ting forskerne har undersøkt. En av dem har forsøkt å forstå hvorfor folk blir hekta.

– Han sammenligner det med den amerikanske drømmen. Du begynner på et lavt nivå og beveger deg oppover i hierarkiet. Spiller du litt, får du en belønning. Spiller du litt til, får du enda en belønning, sier Rettberg.

Sosial forpliktelse. Hun legger til at det sosiale ved spillet fanger.

– Du må forholde deg til mange mennesker. Det er vanskelig å spille uten å samarbeide med andre. Det blir en sosial forpliktelse å møte opp til den tiden laget ditt har avtalt. Møter du ikke, svikter du. Akkurat dette fører nok til at mange binder seg til spillet.

En WoW-spiller befinner seg i Azeroth i gjennomsnitt 20 timer i uken.

– Det er jo veldig mye, men på den andre siden så ser jo nordmenn mye på TV, fastslår Rettberg.

Mer fra: Nyheter