Nyheter

Vil vise fram kirken i sosiale medier

Svenskene bruker ti millioner mer enn Norge på nettkirke. – Jeg er overbevist om at kirken kunne møtt mange flere mennesker hvis vi hadde hatt flere ressurser, sier prest.

– Kun fem prosent av medlemmene i Svenska kyrkan synes kirken setter ord på noe som er viktig i deres liv. Det er kanskje ikke så rart, for vi snakker veldig mye om oss selv, forteller Magdalena Widmark, analyseansvarlig i Svenska kyrkan.

Folk eller kirke

Den harde dommen ble lagt frem for de norske kirkerådsmedlemmene på seminar i Sigtuna i Sverige før helgen. Seminaret hadde overskriften «Folkekirken og fremtiden», og handlet om de nordiske folkekirkenes utfordring med å være relevant i en helt ny tid.

Særlig var det oppmerksomhet rundt hvordan kirkene skal kommunisere med medlemmene sine innenfor rammen av det digitale kommunikasjonssamfunnet.

Det ble notert flittig på notatblokkene og Ipad-ene til kirkerådsmedlemmene underveis, men ingen satt to streker under noe. I stedet ble det stilt mange åpne spørsmål. Kirkerådsleder Kristin Gunleiksrud Raaum lurte blant annet på følgende:

– Satt litt på spissen tror jeg vi, som folkekirke, må stille oss spørsmålet om vi er mest opptatt av folk eller kirken. Da tenker jeg kirke i betydningen organisasjon og folk i betydningen av et møte mellom evangeliet og mennesket.

LES MER: Nettkirken må avvise mennesker i krise

Glimt av Gud

Raaum mener at kirken på sitt beste bidrar til å gi folk et glimt av Gud i hverdagen, men noen ganger lurer hun på om sosiale medier er riktig kanal for å få til det.

– Jeg har noen ganger tenkt at man må gå innover i seg selv for å finne det glimtet, men så ser jeg på Svenska kyrkan på Facebook – og jammen klarer de ikke å gi et glimt av Gud gjennom den plattformen.

Vårt Land skrev tidligere denne måneden om at Den norske kirke (Dnk) får hjelp fra Geelmuyden Kiese til kommunikasjonsstrategien sin. Under seminaret i Sverige ble det ikke lagt skjul på at Dnk står overfor mange utfordringer når det kommer til arbeidet med å nå ut.

– Den største utfordringen vi har, er hvordan vi skal kunne være både profesjonelle og samtidig være tilgjengelig i alle kanaler. Ikke minst fordi det koster penger. Både menigheter og bispedømmer oppretter sosiale medier-kontoer, men de klarer ikke følge dem opp. Da oppleves kirken som mindre tilgjengelig, sier Kai Steffen Østensen, kirkerådsmedlem fra Agder og Telemark bispedømme.

Han mener Dnk er nødt til å bruke mer penger på dette arbeidet.

– Vi må ikke bare bruke penger på informasjon, men på å legge opp til dialog. Vi er nødt til å være mer tilgjengelige for at folk skal oppleve oss som relevant. Kirken har et så enormt potensial, nettopp fordi vi har tre millioner medlemmer. Men vi klarer ikke ta det helt ut.

LES OGSÅ: Feirer nattverd gjennom internett

Menighetsturné

Svenska kyrkan har på mange måter gått foran som et forbilde når det kommer til kirke og kommunikasjonssatsing. Blant annet har de en prest i hundre prosent stilling som kun skal konsentrere seg om sosiale medier.

I Sverige er kommunikasjonsavdelingen nå på turné hos menighetene for å fortelle dem hvordan de kan bruke sentrale tall fra brukerundersøkelser om medlemmene til å nå dem.

– Menighetene har selv ansvar for kommunikasjon i sin menighet, og de bruker mye penger på det. En halv milliard svenske kroner går med bare til annonsering og menighetsblad. Spørsmålet er om dette er gode penger. Svenska kyrkan er Sveriges sjette største annonsør, men likevel viser tallene våre at vi ikke er særlig synlige, forteller Widmark.

I Norge har Nettkirken, som drives av Sjømannskirken, holdt på siden 1999, og de siste årene opplevd en voldsom pågang til sjelesorgtilbudet på chat og e-post. Daglig leder Kjersti Østland Midttun mener deres største utfordring er mangel på ressurser. Til sammenligning bruker Sverige ti millioner kroner mer på sin nettbaserte kirketjeneste.

– Vi har ikke ressurser til å møte det behovet som er der. Vi skulle vært mye mer tilgjengelig, men med tre ansatte prester i deltidsstillinger og kommunikasjonsarbeidere som jobber et par timer i uka, strekker vi ikke til. Jeg er overbevist om at kirken kunne møtt mange flere mennesker hvis vi hadde hatt flere ressurser, sier Midttun.

Hun understreker at Nettkirken først og fremst er en stasjon under Sjømannskirken, og derfor ikke har noe direkte å gjøre med Dnk sin digitale satsing.

– Vi kunne sikkert vært mer på sosiale medier og mer aktive, men det er et ressursspørsmål. Skal man henge med i den teknologiske utviklingen, må man ha ressurser. Vi har verken rolle, mandat eller midler til å ta ansvar for Dnk sin nettsatsing. Deres strategi må legges av Kirkerådet, men vi vil gjerne være en viktig samarbeidspartner.

LES OGSÅ: Teknologi kan åpne nye kirkerom

Målgruppe

Kirkerådets medlemmer følger engasjert med når nabolandet forteller om sine erfaringer med kommunikasjonsarbeid og digital satsing. Men hva tar de egentlig med seg videre?

– Vi må spørre oss selv hvem av medlemmene våre vi vil nå. Hun som er trofast kirkegjenger, han som er medlem, men aldri ville finne på å gå i kirken, eller hun som aldri får somla seg til å melde seg ut selv om det er planen?

Ingeborg Dybvig, kommunikasjonsdirektør i Den norske kirke, stiller spørsmålet – men ingen kommer med svaret, i alle fall ikke denne dagen.

Kai Steffen Østensen mener det er åpenbart hva man må gjøre hvis man ønsker å ta kommunikasjonsutfordringene på alvor:

– Hvis Kirkemøtets medlemmer mener dette er viktig må de bruke penger fra bispedømmerådene, si at vi må bruke penger fra Kirkemøtets budsjett og si tydelig ifra om hva de ønsker at kommunikasjonen skal være. Vi må svelge noen kameler og tørre å satse.

Les mer om mer disse temaene:

Vårt Land anbefaler

1

1

1

Annonse
Annonse

Les dagens papirutgave

e-avisen

Mer fra: Nyheter