Nyheter

Vil stoppe klage-storm mot telefonselgere

Forbrukerminister Solveig Horne (Frp) foreslår å ­begrense ­telefonsalg til for­brukere som har ­reservert seg mot dette.

Telefonsalg topper klagestatistikken til Forbrukerombudet, og forbrukere opplever å bli oppringt av telefonselgere selv om de har reservert seg.

– Telefonsalg oppleves som en påtrengende form for markedsføring og det rammer forbrukere som har tatt et aktivt valg om å ikke bli kontaktet av telefonselgere. Derfor foreslår vi å stramme inn reglene, sier forbrukerminister Horne.

Følg oss på Facebook og Twitter!

Det er i dag tillatt å drive telefonsalg, men ikke til forbrukere som har reservert seg i reservasjonsregisteret. To unntak gjelder imidlertid i dagens regelverk: Dersom forbrukeren har samtykket til telefonsalg, eller dersom forbrukeren har et kundeforhold til selskap som tar kontakt.

LES OGSÅ: Kritiserer Horne for «flyttenekt»

Horne sender nå et forslag til endringer i telefonsalgsreglene i markedsføringsloven på høring. Forslaget består av to tiltak: At samtykke til telefonsalg fra reserverte kunder må gis direkte til én aktør, og at næringsdrivende ikke kan rette telefonsalgshenvendelser til eksisterende kunder som har reservert seg, uten samtykke.

– Med dette forslaget vil forbrukerne få en mer effektiv reservasjonsordning. Vi vil begrense næringsdrivendes mulighet til å drive med telefonsalg overfor forbrukere som har reservert seg, sier forbrukerministeren.

©NTB

Les mer om mer disse temaene:

Vårt Land anbefaler

1

1

1

Annonse
Annonse

Les dagens papirutgave

e-avisen

Mer fra: Nyheter