Nyheter

– Verdier er noe man smykker seg med

– Minst halvparten av bedriftene som har utviklet verdier, kunne latt være, sier kreativ rådgiver for bedrifter.

– Jeg tror ikke jeg overdriver når jeg sier at i hvert fall halvparten av alle bedrifter som har utviklet verdier, burde latt være, sier Nils Petter Nordskar som blant annet jobber som tekstforfatter og kreativ rådgiver for bedrifter.

LES OGSÅ: Trine Skei Grande vil utfordre verdi-begrepet

– Ullent moteord

Han skrev på sin nettside i et innlegg i 2014 at «Verdier er blitt et litt ullent moteord og mange virksomheter med respekt for seg selv føler at de må liste opp tre-fire stykker som virksomheten liksom skal tro på og forsvare.»

– Verdier er et ord som er veldig viktig. Men som mange andre flotte begreper, kan «verdier» fort bli redusert til noe man kan smykke seg med, og ikke noe man bruker i praksis. Det er denne bruken jeg vil til livs, sier Nordskar.

LES OGSÅ: Skam-Vilde i Verdikamp for ungdommers selvfølelse

43 av 50

Det er vanlig blant bedrifter og organisasjoner å utforme verdier. Ifølge en rapport fra Fafo i 2008, hadde 43 av de 50 største virksomhetene i Norge et definert sett med organisasjonsverdier.

«Verdier har i organisasjonsteorien blitt holdt fram som en viktig faktor for å bygge en suksessfull bedrift», skriver Martin Eek Olsen i sin masteroppgave fra 2011 om organisasjonsverdier.

LES OGSÅ: Redd Barna refser bistandsturisme

– Har ikke kulturen

Nordskar forklarer hvorfor han mener så mange bedrifter kunne ha spart seg å utvikle verdier:

– De har ikke kulturen som trengs for å implementere dem. Hos veldig mange blir de bare stående som ord man ikke får gjort noe med i praksis. Prosessen med å utvikle verdiene har man også ofte brukt mye tid og penger på.

LES OGSÅ: Dette kunne hun bygget image på

– Det er nok mange ansatte i bedrifter som plutselig går inn på nettsiden til bedriften, finner verdiene og tenker: «Å, har vi verdier?», sier Nordskar.

Han trekker fram Reitangruppen som et eksempel på en bedrift som bruker verdiene de har laget. De har listet opp åtte verdier på sin nettside som: «Vi vil ha det morsomt og lønnsomt» og «Vi skal motivere til vinnerkultur».

LES OGSÅ: Verdibanken kvitter seg med gamle kunder

Egen verdiskole

– Reitangruppen har drevet med verdibasert ledelse helt fra starten. Vi har egen verdiskole og vi rekrutterer ut fra verdiene ved å lete etter mennesker med samme verdi-DNA. Det er et omfattende arbeid med kulturbygging, sier Berit Hvalryg rektor ved Verdiskolen og presseansvarlig for Reitangruppen.

Verdiskolen handler om å «utvikle mennesker til å bli gode beslutningstakere i tråd med Reitangruppen sine verdier og forventninger. Vi kaller det å installere verdikompasset», står det på nettsiden.

Les mer om mer disse temaene:

Vårt Land anbefaler

1

1

1

Annonse
Annonse

Les dagens papirutgave

e-avisen

Mer fra: Nyheter