Nyheter

Utfordrer pavens syn på dødsstraff

Pave Frans antyder at dødsstraff er umoralsk, men blir kritisert av amerikanske katolikker. Religionskommentator mener det kan skyldes påvirkning fra den protestantiske kulturen.

Er Den katolske kirke for eller imot dødsstraff? Mens pave Frans har uttalt at «dødsstraff er galt i seg selv» og at «ingen mennesker bør frarøves livet», insisterer amerikanske teologer på at dødsstraff må forsvares av Den katolske kirke.

Pave Frans' uttalelser har blitt ekstra kontroversielle fordi han antyder at dødsstraff alltid har vært galt, og dermed forkaster en 2000-årig lære. Ifølge katolsk tradisjon kan nemlig ikke en pave komme med nye læresetninger som bryter med tidligere lære.

Sinte amerikanere

De amerikanske teologene Joseph Bessette og Edward Feser mener derfor Frans bryter med hele den katolske tradisjonen: «Pave Frans fremmer sine egne ideer i stedet for å binde seg til Kirken og lydigheten til Guds ord,» skriver de, og kaller det «skandaløst at paven muligens forkaster læren til tidligere paver, helgener og kirkefedre».

For Bessette og Feser, som sammen har skrevet en bok som forsvarer dødsstraff på katolsk grunnlag, svekker Frans tilliten til tradisjonens ufeilbarlighet: «Hvis Kirken har tatt feil i et så alvorlig spørsmål i så lang tid, hvorfor skal vi stole på alt det andre den lærer?» skriver Feser.

LES OGSÅ: FpU kan vedta dødsstraff

Evangelikal påvirkning

En undersøkelse fra 2015 viser at 59 prosent av hvite amerikanske katolikker er tilhengere av straffemetoden. Religionskommentator i The Washington Post, Elizabeth Bruenig, mener dette har politiske, og ikke religiøse årsaker.

– Motstanden mot dødsstraff har vært til stede i Den katolske kirkes lære helt fra begynnelsen av, og spørsmålet er nærmest ukontroversielt i Europa, sier hun til Vårt Land.

Bruenig mener derfor man må se på konkrete politiske forhold i USA for å forklare amerikanske katolikkers støtte av ordningen.

– Konservative katolikker stemmer gjerne på Det republikanske partiet fordi de er skeptiske til abort. Men katolikkene utgjør et mindretall i partiet, og må derfor alliere seg med evangelikale protestanter, som gjerne er sterke tilhengere av dødsstraff. Det virker som om katolikkene blir påvirket av holdningene til de evangelikale, sier hun.

Protestantisk kultur

Hun påpeker at det er nettopp hvite katolikker som er tilhengere av dødsstraff.

– En overveldende majoritet av evangelikale protestanter og konservative katolikker er hvite, mens dødsstraff gjerne rammer svarte, og har blitt brukt som en måte å disiplinere minoriteter på.

Bruenig mener amerikansk katolisisme generelt er påvirket av Amerikas protestantiske kultur.

– I tradisjonell katolisisme er for eksempel individualismen tonet ned, fordi man legger så stor vekt på tradisjonen. Men amerikanske katolikker har i stor grad tatt opp den protestantiske retorikken om individuell frihet og ansvar. Dødsstraff-spørsmålet er et tydelig eksempel på dette, det er en erke-amerikansk institusjon. Her får den enorme troen på individets frihet og ansvar for eget liv sin ultimate konsekvens, avslutter hun.

LES OGSÅ: Kristne i USA støtter opp om dødsstraff

Motstander i praksis

Fader Torbjørn Olsen er prest i Den katolske kirke i Norge. Han peker på at tanken om en rettferdig straff har stått sterkt i gammel katolsk rettstenkning.

– Øye for øye, tann for tann. Men denne tankegangen har i praksis blitt forlatt for lenge siden, særlig under pave Johannes Paul II, forteller Olsen.

– Pave Johannes Paul II, pave Benedikt og pave Frans har altså alle i praksis vært i mot dødsstraff, men de må være forsiktige med hvordan de formulerer denne motstanden, for ikke å bryte med tradisjonen.

I sitt Evangelium vitae fra 1995 skriver Johannes Paul II at henrettelser kun bør brukes «ved absolutt nødvendighet», men at slike tilfeller er «sjeldne, eller ikke-eksisterende» i vår tid. Selv engasjerte Johannes Paul II seg personlig for å stoppe henrettelser i USA på 90-tallet. Motstand mot dødsstraff er altså ikke noe nytt innenfor Den katolske kirke.

Tradisjonstro

– Vi lærer at sannheten ikke er blitt gitt en gang for alle gjennom Bibelen, men at den har blitt åpenbart av Den hellige ånd gjennom tidene. Ingen har dermed rett til å si at tradisjonen har gjort noe direkte galt. Protestanter, derimot, legger større vekt på individets evne til å tolke Bibelen selv, og det er derfor lettere for dem å endre standpunkt radikalt, forklarer Olsen.

Når pave Johannes Paul II og pave Benedikt XVI ikke har fordømt dødsstraff kategorisk, handler det nettopp om å respektere tradisjonen. Men Olsen mener dødsstraff-spørsmålet er ukontroversielt i Den katolske kirke i Norge.

– Det blir diskutert veldig lite, men jeg har inntrykk av at mine medbrødre fra Polen og Vietnam også er motstandere. Vi lærer at det er kun Gud som kan være en absolutt dommer over liv og død. Vår kamp for livet blir ødelagt hvis vi går inn for dødsstraff, sier han.

Les mer om mer disse temaene:

Ingeborg Bergem

Ingeborg M. Bergem

Vårt Land anbefaler

1

1

1

Annonse
Annonse

Les dagens papirutgave

e-avisen

Mer fra: Nyheter