Nyheter

Teknologi kan åpne nye kirkerom

Moderne teknologi åpner uante muligheter for forkynning og deling av tro. Men klarer kirken å benytte seg av de nye mulighetene eller løper tidsånden fra den?

Bilde 1 av 2

– Det er ikke mitt inntrykk at det er gjort noe særlig her, og det meste strander på ressurser, sier Torrey Seland, professor emeritus ved VID vitenskapelige høgskole.

Han har tidligere forsket på det han kaller «Cyberchurch». Med dette mener han alle kirkens forsøk på å være tilstede på nett. Disse kan strekke seg fra å ha en nettside for å spre informasjon, til spredning av lyd- og videoopptak av kirkelig aktivitet og til faktiske virtuelle kirker mer lignende videospill.

Å nå de unge…………………………………………

Seland mener Den norske kirke ikke gjør nok for å fange strømningene i hvordan unge i dag benytter seg av kommunikasjonsteknologi.

– Kirkene burde sette seg ned og lese om nyere medietrender, ikke minst blant ungdommen. Her er det mye å lære.

I dag har Youtube, Snapchat og Twitch i stor grad erstattet tradisjonelle kommunikasjonsformer og mediekanaler, og om man tar sikte på å nå unge er det her man må være.

– Prinsipielt har kirken alltid vært opptatt av å benytte seg av de seneste kommunikasjonsformene, dette være seg boktrykkerkunsten eller sosiale medier, sier Paul Erik Wirgenes.

Han er avdelingsdirektør for menighetsutvikling i Den norske kirke og er klar på at kirken følger med på det som måtte komme av ny teknologi. Blant annet påpeker han at kirken hjelper mindre menigheter å lage nettsider, og at de produserer filmer i anledning dåp og lignende.

– Vi har også i mange år overført gudstjenester til sykehus og aldershjem, da hovedsakelig på lyd.

– I nyere tid har det jo blitt populært å streame bønnemøter og å lage podcaster om tro og av gudstjenester. Gjør dere slikt?

– Det er få som lager podcaster av gudstjenester, nei.

LES MER: Bruk av teknologi i kirkelige kontekster har før møtt motstand.

Det nye……………………………………………………

I motsetning til menigheter i Den norske kirke benytter en rekke andre trossamfunn og religiøse organisasjoner seg av de nye kommunikasjonskanalene på nett til det fulle.

Den norske menigheten Salt produserer blant annet podcaster av prekener, og den amerikanske megakirken Hillsong streamer enorme bønnemøter, produserer tidsriktig musikk og gir ut filmer om aktiviteten sin.

Wirgenes forklarer at kirken planlegger en form for digital interaktiv gjennomgang av kirkens historie og musikk, men at man ikke har landet på hvilke verktøy man skal ta i bruk.

– Tror du Den norske kirke og andre kommer til å bli flinkere til å benytte seg av mulighetene på nett?

– Når det gjelder kirkene i Norge er jeg i ferd med å miste troen på det. Dels har det nok sin årsak i økonomiske og menneskelige ressurser, men også i kunnskap og interesse, Seland.

Virtuell kirke……………………………………

Streaming av bønnemøter og gudstjenester, og podcaster er likevel bare toppen av isfjellet. Enkelte har dratt kirken langt lengre ned i det teknologiske kaninhullet.

I Danmark har blant annet demente Elisabeth Schouenborg fått delta i kirkelig korsang gjennom VR-briller (Virtual Reality), og i USA forsøker kristne entreprenører å få på beina en kirke som helt og fult befinner seg i en virtuell virkelighet.

– Jeg har ikke særlig tro på denne formen for «cyberkirke», den blir for sær, og for mye preget av spill som opplegg, sier Seland.

Helt på nett…………………………………………

Virtuelle kirker har en lang forhistorie, men lite kjent er det at Den norske sjømannskirken vare en pioner innen forkynnelse på nettet.

– Nettkirken ble lansert i 1999, og tanken var da å skape et virtuelt kirkerom man kunne gå rundt i, sier Kjersti Østland Midttun, leder i Nettkirken til Den norske sjømannskirke.

Hun forklarer at den originale nettkirken var et todimensjonalt kirkerom, som etter hvert ble modellert etter sjømannskirken i Singapore.

– En periode hadde man til og med en skuespiller som fungerte som en virtuell kirketjener.

Siden har nettkirken utviklet seg betraktelig. Det virtuelle kirkerommet ble forlatt til fordel for en mer tradisjonell nettside. Selv med nedgraderingen er fortsatt nettkirken den aktøren som best belyser hvordan internett kan brukes kirkelig.

– Vi tilbyr forbønn, tenning av lys og forkynnelse, men først og fremst ligger tyngden i tilbudet vårt bak sjelesorg, forklarer Midttun.

Nettkirkens sjelesorgtjeneste er anonym og foregår på chat eller e-post.

– Min erfaring er at alle mulige typer mennesker tar kontakt med oss, og de spør om alt mulig.

Midttun tror fokuset på anonymitet og nettkirkens geografiske uavhengighet er tilbudets store styrke.

– Folk fra hvor som helst kan ta kontakt med oss, og de kan snakke om ting de gjerne ikke våger eller klarer å snakke om ansikt til ansikt.

LES MER: Nettkirken har lenge vekket nyssgjerrighet.

Ingen substitutt……………………………………

Likevel er Midttun klar på at kirke på nett aldri kan erstatte den faktiske kirken.

– Kirken kan ikke bare være virtuell. Den virtuelle kirken mangler sakramentene og fellesskapet til den fysiske kirken. Men den kan være en vei inn i det kirkelige fellesskapet for de som kanskje ikke klarer å komme seg inn i det på vanlig vis.

– Ofte er kritikken mot rene kirkelige nettjenester at man mister den fysiske kontakten og nærheten som er så viktig for religion. Merker du dette i arbeidet ditt?

– Ja, absolutt. Når jeg chatter er det kun ord mot ord. Kroppsspråk, toneleie og den slags mangler totalt, og det er klart en mangel, samtidig som det kan være positive sider ved det. Men for de som kontakter oss er det gjerne ikke et alternativ å gå et annet sted, fortsetter Østland Midttun.

Les mer om mer disse temaene:

Vårt Land anbefaler

1

1

1

Annonse
Annonse

Les dagens papirutgave

e-avisen

Mer fra: Nyheter