Nyheter

Tar påsken ut av påskeegget – statsministeren reagerer

Til og med Theresa May hisser seg opp over at «Easter egg» er blitt «Cadbury egg». – Hvis man skal samle alle må man finne på noe som ikke er religiøst, sier forsker.

I forkant av alle religiøse høytider gjenoppstår debatten om hva vi egentlig skal feire. Denne påsken er intet unntak:

Forrige uke ble det nemlig kjent at sjokoladeprodusenten Cadbury dropper ordet «Easter», altså påske, fra sin årlige påskeeggjakt. Der det tidligere het «Easter egg hunt», vil den nå hete «Cadbury egg hunt». Henvisning til den kristne påsken er dermed fjernet fra reklamen, og mange reagerte.

– Jeg synes det er fullstendig latterlig, sier statsminister Theresa May til BBC.

John Cadbury, som grunnla sjokoladeselskapet i 1824, kom selv fra en dypt religiøs kvekerfamilie.

– Å droppe påskebudskapet fra eggjakten er som å spytte på graven til grunnleggeren, sier John Sentamu, erkebiskop i York.

LES OGSÅ: Gospelens påskebudskap som livsstil

Mange som ikke deler troen

Ifølge dosent i religionsvitenskap ved Høgskolen i Sørøst-Norge, Geir Winje, blir høytidene mindre og mindre religiøse.

– I mange barnehager og skoler arrangeres det «lysfest» som et alternativ til Santa Lucia. Mange er glad i de gamle skikkene, men det er etter hvert såpass mange som ikke deler den kristne troen, sier han og legger til:

– Hvis man skal samle alle må man finne på noe som ikke er religiøst.

Vil inkludere alle

Og det er nettopp dette Cadbury grunngir navnebyttet med. Til The Daily Telegraph sier de at de vil inkludere mennesker fra alle religioner, også de uten noen tro, til å bli med på den tradisjonsrike eggjakten.

Sindre Bangstad er forsker ved Institutt for kirke-, religions- og livssynsforskning (KIFO). Han mener dette er et fenomen vi kan se hos flere kommersielle aktører.

– Både i jule- og påsketider vil kommersielle aktører frakoble høytidene fra eksplisitte religiøse referanser, sier Bangstad.

– Man kan godt se det som et uttrykk for sekularisering. Norge og Storbritannia er omtrent like sekulære, sier han og legger til at det i begge land er blitt lagt mindre vekt på religiøse riter og ritualer.

LES OGSÅ: Vil fjerne skjærtorsdag

– Påskefjellet er det viktigste

Trygve Wyller er professor ved Det teologiske fakultet (TF). Han tror Cadbury-saken kan ses som et tegn på hvilke symboler folk forbinder med de kristne høytidene.

– Den religiøse symbolikken ved påsken er mindre fremme i bevisstheten nå enn for én generasjon siden. I dag vektlegger folk påskefjellet som høytidens viktigste begivenhet, sier professoren.

Han påpeker at kommersielle aktører vil gjøre det de kan for å selge mest mulig, og at navneendringen er et uttrykk for at folk flest uttrykker sin religiøsitet på andre måter. Wyller mener dette kom godt til syne etter terrorangrepet i Stockholm i helgen.

– Samlingen på Sergels torg var et uttrykk for en tung samling av sjenerøsitet, tilgivelse og samhold, på samme måte som Rådhusplassen etter 22. juli, sier han, men fremhever at dette er sekulære verdier som springer ut fra kristne tradisjoner.

– Påskeegg-saken er et litt komisk symbol på at synet på religiøse symboler har endret seg og blitt mer pluralistisk. Det er kommersielle aktører fullstendig klar over, sier han.

– Saken er blåst ut av proporsjoner

Cadbury eies av det amerikanske selskapet Mondelēz International, som også eier norske Freia. Deres britiske pressekorps sier påsken har en sentral plass i deres aktivitet.

– Noen har blåst saken ut av proporsjoner, sier Celin Huseby, kommunikasjonssjef i Mondelēz Norden.

– Vil Freias påskeegg få nytt navn i fremtiden?

– Dette er et ikke-tema og er derfor ikke aktuelt for andre markeder heller.

LES OGSÅ: Tolker påsken ved Gamle Aker kirke

Les mer om mer disse temaene:

Vårt Land anbefaler

1

1

1

Annonse
Annonse

Les dagens papirutgave

e-avisen

Mer fra: Nyheter