Nyheter

Tajik: Kristne røtter gjør nordmenn trygge

Om Den norske kirke taper oppslutning, tror Hadia Tajik at bevisstheten om samfunnets kristne røtter blir svakere.

Som kulturminister tok Hadia Tajik imot den første utredningen om religionspolitikk i Norge fra det såkalte Stålsettutvalget i 2012. Den gang vakte det en viss oppsikt at hun som muslim så klart markerte det kristne kulturgrunnlaget i Norge, og at hun tok et oppgjør med Arbeiderpartiets gamle devise om at religion er en privatsak.

Vi har vist henne artiklene i siste nummer av Strek om samfunnsgoder i Europa og Norge som har kristent opphav. Er hun overrasket over det som står der?

LES OGSÅ: – Jeg tror ikke Gud trenger livvakter.

Nestekjærlighet

– Nei, overrasket er jeg ikke. Men jeg lærte­ noen nye ting. I tillegg er jeg opptatt av hvor mye kristen nestekjærlighet har betydd for utviklingen av velferdssam­funnet. Kirken er viktig for hva som er norsk kultur. Det er en faktor som ofte er ubevisst til stede, noe som kommer opp for ­eksempel ved debatten om skole­gudstjenester.

– Når du sier at det er ubevisst – burde vi gjøre mer for å bevisstgjøre det?

– Ja, rent politisk håper jeg vi kan gjøre det i forbindelse med de stortingsmeldingene som nå kommer til debatt – først den om finansiering av kirken og livssynssamfunnene. Det er også ­naturlig at det har en plass i skolen, ikke minst i andre fag enn KRLE. I norsk litteratur er det for eksempel mange tekster som kunne bidra til det.

– Så det handler om mer enn kunnskap om innholdet i den kristne tro?

– Ja, det handler om å få et bevisst forhold til hva slags land vi bor i og hva som har formet oss.

LES OGSÅ: Tok Koranen ut av kontoret

Samlingspunkt

– Konflikten om skolegudstjenesten skyldes vel delvis spenningen mellom kirken som kulturbærer og samfunnsinstitusjon og som trossamfunn?

– Vi opplevde det samme ved markeringen av 22. juli. Da falt det naturlig at kirken var et ­offentlig samlingspunkt. Men noen reagerte på at de da støtte på noe som handlet om kirkens tro. Det sier noe om det spenningsfeltet vi befinner oss i.

– Bør det være en politisk oppgave å bevare troens plass i samfunnet?

– Troen er noe dypt personlig som ikke er politikkens sak. Men staten har likevel en rolle i å legge til rette for folks tros­utøvelse, og da er det her i landet naturlig at kirken finansieres av det offentlige.

LES OGSÅ: Islamkritikere omfavner Tajik

Svakere bevissthet

– Men det krever vel en tilstedeværelse av kristen tro. Dersom bare 20–30 prosent er medlemmer av Den norske kirke, så vil ikke kirken fortsette å ha denne rollen?

– Det ærlige svaret er at det kan den ikke. Da vil også bevisstheten om samfunnets kristne røtter bli svakere og etter hvert viskes vekk.

– Er disse røttene noe vi trenger?

– Ja, de gir mennesker i Norge trygghet. Det gir noe å holde fast ved i en omskiftelig tid.

– Det at du selv har en tro, gjør det at du forstår betydningen av et trosfundament bedre?

– Det gjør det. For meg er troen noe å holde fast ved i en tid der jag etter prestisje preger oss stadig mer. Jeg har tenkt at jeg som troende har en bedre forståelse av hvordan det er å stå for en tro i et sekulært samfunn. Jeg forstår hvordan det er når troen blir ­raljert med og du møter uforstand og motbør fordi du tror.

LES OGSÅ: Erling Rimehaug: – Tajik er et symptom på at Europa er med på å skape et nytt islam

Positivt bedehus

– Har du som muslim noe problem med at Norge har et kristent kulturgrunnlag?

– Nei, jeg føler meg slett ikke truet av det. Det gjør at jeg forstår betydningen av dette grunn­laget. Dessuten er jeg jo vokst opp på sørvestlandet, og har opplevd bedehuskulturen som en positiv sosial faktor for meg og min familie.

– Da Gudmund Hernes i sin tid lanserte KRL-faget, var det ut fra en overbevisning om at vårt solidariske velferdssamfunn trenger kristendommen som fundament. Er du med på den tankegangen?

– Akkurat når det gjelder det som etter hvert er blitt KRLE, så tror jeg debatten dessverre har fått en politisk betent side. Jeg merker at mange oppfatter dette­ som et spørsmål om du er for ­eller mot et mangfoldig Norge. Men jeg er ikke enig i at et mangfoldig Norge betyr at det må bli mindre kristendom.

– Men selve Hernes grunntanke?

– Ja, den er jeg enig i. Jeg tror han var en som så på skolepolitikken innenfor en bred politisk ramme.

LES OGSÅ: Tajik og gudløstheten

Etisk fundament

– Kan kristen­dommen være et vern mot at teknikk og økonomi tar hele styringen, for eksempel i helsevesenet?

– Jeg tror nok ikke det er mulig­ å arbeide i helsevesenet uten å ha et etisk fundament.

Artikkelen er først publisert i ­siste nummer av magasinet Strek.

Les mer om mer disse temaene:

Erling Rimehaug

Erling Rimehaug

Vårt Land anbefaler

1

1

1

Annonse
Annonse

Les dagens papirutgave

e-avisen

Mer fra: Nyheter