Klima

Svart fredag for klimaet

Handelsstanden lokker horder til butikkene på svartfredagen. Resultat: Klimaet lider.

Det er svart november. Klokken er 06.50 og 100 personer har allerede stilt seg i kø utenfor Elkjøp på Lørenskog i Akershus. De har stått opp ekstra tidlig for å sikre seg elektronikk på tilbud.

Mustafa Dheko er først i køen. Han kom allerede for to timer siden. Han vet hva han skal ha:

– Jeg er her for å kjøpe mobil til en rimelig pris. Det er alt, sier han.

LES MER Høyt spill om klima

Budskap

I uker har handelsstanden massert inn budskapet. Fredag 25. november er det kjempetilbudsdagen «black friday» – etter mønster fra handlefesten i USA, som kommer fredagen etter den årlige høytids- og festdagen Thanksgiving; «takksigelsesdag».

Handlefesten har en bakside:

Miljø

Selskapet Nyanalyse har gjort en beregning, for bruktportalen Finn.no, på hvor stor andel av varehandelens miljøutslipp som faller på svartfredag, og miljøbyrden gitt at arrangementet øker forbruket. Hvis dette bidrar til en 1 prosent økt omsetning i årets varehandel, vil det direkte miljøutslippet fra varehandelen på årets svartfredag, inkludert transport, være på 7.283 tonn CO2.

Dersom vi legger CO2-utslippstall fra Statistisk sentralbyrå til grunn, slipper sektoren «varehandel, reparasjon av motorvogner, overnatting og servering» daglig ut nesten 1.900 tonn. Så svartfredagen setter samlet et markant, negativt miljøavtrykk.

Omsetningen på svartfredag i 2015 var ifølge Nets på 3,1 milliarder kroner som følge av korttransaksjoner alene. Nyanalyse understreker at deres klimaregnestykke er et minimumsanslag da det ikke inkluderer kontantkjøp.

Utslitte

I køen på Lørenskog er ikke Mustafa Dheko bekymret for klimaeffekten av svartfredag. Han måtte kjøpe mobilen uansett.

Nummer to i køen overhører samtalen og skyter inn at det er viktig å være bevisst og ikke kjøpe ting man ikke trenger, bare fordi det lokkes med «superdupertilbud».

– Jeg tror Iphone-mobilene lages slik at de blir slitt etter tre-fire år. Det er dumt at mobilene ikke varer lengre, sier hun.

LES MER Bruker kunst i kampen for klimaet

Skal ha

Lengre bak venter Piotr Michalski på å kjøpe nytt kjøleskap. Han har heller ikke tenkt over klimaeffekten av den store handledagen.

– Jeg trenger kjøleskapet uansett. Nå er det en god pris, sier han og peker på hvitevaren han skal ha med seg hjem.

Vorspiel

I Forbrukerrådet refser Ingeborg Flønes, direktør for forbrukerservice, kjøpemaset. Hun mener butikkene har arrangert vorspiel i ukesvis for å jazze opp kjøpelysten til folk.

– Vi blir trigget av iøynefallende reklame i fete typer, og det er vel en fare for at vi tror tilbud er bedre enn de er. De dundrer mot oss i gatebildet, på PC-en og overalt vi ferdes. Jo mer en pris blir hausset opp som en enestående mulighet, dess reddere blir vi for å gå glipp av gode kjøp.

Protester

En rekke leverandører av varer og tjenester protesterer mot kjøpspresset på svartfredagen:

Bruktbutikken Fretex i Stavanger hadde det de kaller miljøriktige alternativer til kunder.

Den Norske Turistforening (DNT) Ung Stavanger arrangerte byttedag for turprodukter.

Turutstyrsprodusenten Fjällräven, som aldri har salg på egne produkter, forslår en grønnfredag i stedet – og fristet med gratis reparasjon av produkter fra egen kolleksjon.

Deichmanske bibliotek i Oslo reklamerte for at de – som vanlig – hadde en rekke gratistilbud på svartfredag; gratis lån av bøker, musikk og film.

Les mer om mer disse temaene:

Vårt Land anbefaler

1

1

1

Annonse
Annonse

Les dagens papirutgave

e-avisen

Mer fra: Klima