Nyheter

Studenter var hemmelige misjonærer

Kina har skjerpet kontrollen med uregistrerte menigheter etter at to kinesiske misjonærer ble drept i Pakistan.

Lee Zing Yang (24) og Meng Li Si (26) ble 24. mai kidnappet i byen Quetta. Tre uker senere kom beskjeden om at de var drept av de som kaller seg IS.

Studenter

De to var med i en gruppe kinesere som var i Pakistan for å lære språk. Pakistan og Kina har de siste årene økt det økonomiske samarbeidet som kalles «Ett belte, Én vei», melder New York Times (NYT).

Pakistans innenriksminister, Chaudhry Nisar Ali Khan, sa at Yang og Si ble drept fordi de opptrådte som misjonærer, selv om de var i landet på forretningsvisa og skulle «tilsynelatende lære urdu på et teknologisk skole eid av en koreansk forretningsmann», ifølge NYT.

Ministeren antydet at de hadde vært uforsiktige ved å ikke følge retningslinjer og ikke «informere lokale myndigheter om bevegelser og aktiviteter».

LES OGSÅ: – Kina kommer til å bli verdens største kristne land

«Samtaler».

At to kinesere avsløres som misjonærer og blir drept kan få konsekvenser. Etter de to drapene har politiet hyppigere kalt inn kristne i Kina til samtale, ifølge velinformerte kilder som Vårt Land har snakket med. Hensikten er å hindre at kinesiske borgere misjonerer.

Diplomatisk er dette også en kinkig sak. Om kinesere gjør noe i utlandet som gjør dem utsatt – som å misjonere – og i tillegg drepes, er det ikke bra for Kinas omdømme, forklarer Kina-forsker Heidi Østbø Haugen ved Universitetet i Oslo.

I dette tilfellet har Kina erkjent at de var misjonærer, men det vanlige ville være å utelate denne informasjonen, sier hun.

– For da innrømmer man at det er et fenomen man ikke har kontroll over, sier Haugen.

Dekkhistorie

Kina har imidlertid understreket at de to som ble drept forkynte uten tillatelse og at en sørkoreansk kirke manipulerte dem til å verve seg som misjonærer, skriver South China Morning Post, en engelskspråklig avis som utgis i Hong Kong.

– Det er lettere å forklare hva de to har gjort om andre får skylden. Da trenger ikke Kina forsvare at de to kineserne kjempet for noe de trodde på, sier Heidi Østbø Haugen.

Offisielt tillater ikke Kina at deres borgere misjonerer i andre land, men myndighetene er klar over at de likevel gjør det i rollen som studenter eller næringslivsfolk.

I flere år har det vært snakk om at det kommer skjulte misjonærer fra Kina, men først nå kommer historier til overflaten.

LES OGSÅ: Bulldoser begravde pastorpar

Blant jesidier

Michael (25) og Christy (23) er pseudonymene til to kinesere som er intervjuet om sitt misjonsoppdrag i South China Morning Post. De er misjonærer i Irak blant folkegruppen jesidiene, nær et IS-kontrollert område.

Michael og Christy er fullt klar over at de risikerer livet. Dette er et radikalt trekk ved de unge, kinesiske misjonærene, hevder en kilde.

I den første bølgen av misjonærer var det enkelte som idylliserte martyriet, men det er vanskelig å si om dette nå er et trekk blant misjons-kineserne.

Utenlandsarbeid

Det store arbeidsmarkedet i utlandet gjør det enklere for kristne kinesere å dra ut. Under dekke av å drive forretninger kan de også enklere unngå mistenksomhet.

Flere hundretusen kinesere arbeider i utlandet i bygg og anlegg, innen råvareindustrien og annet næringsliv i Latin-Amerika, Afrika, Midtøsten og Sørøst-Asia. Kinesiske selskaper er tungt involvert i land som er ustabile, særlig innen oljesektoren, ifølge Heidi Østbø Haugen.

På grunn av høy konkurranse blant kinesiske selskap er de blant de siste som trekker seg ut om situasjonen et sted blir farlig, for eksempel i Libya i 2014 da militsgrupper slåss seg i mellom.

LES OGSÅ: Misjonæren som kom inn fra kulden

Bred misjonsiver

Nettverket av uregistrerte menigheter utgjør den kinesiske bevegelsen «Tilbake til Jerusalem» har snakket om at 100.000 kinesere vil dra ut i misjon. Andre har en visjon om 30.000 misjonærer. Det vil uansett plassere Kina i toppen blant landene som sender flest.

Misjonsiveren er nå bredere fordelt blant de uregistrerte kirkene enn tidligere.

Den første misjonsfasen var preget av naivitet. Pionerene kom fra landsbygda, var dårlig utdannet, dårlig forberedt og uten støtteapparat. De kom tilbake motløse og såret, forteller kilder som ikke kan stå åpent fram.

LES OGSÅ: Stor motvilje mot den statlige kirken

Bedre forberedt

De siste fem årene har kinesisk misjonsarbeid blitt mer profesjonalisert og bedre organisert. Misjonærene er velutdannede og kommer fra byer der kirkene øker mest, blant annet fra Whenzhou-området som kalles Kinas Jerusalem. Folk herfra er kjent for å være dyktige forretningsfolk.

De moderne kinesiske misjonærene er med andre ord bedre forberedt enn tidligere.

Paret som arbeider blant irakiske jesidier forkynner ikke åpent, men driver et slags barmhjertighetsarbeid. De er innstilt på å lære seg kurdisk for å leve lenge i landet, noe som er typisk for kinesiske misjonærer.

Mange av dem er første generasjons kristne. De er vant til å leve med overvåkning og begrenset frihet.

LES OGSÅ: Kinas Afrika-suksess på vippepunktet

Radikale

– Misjonsbølgen i det globale sør vil nå inn i områder der vestlige ikke når inn. De blir integrert i landene og er radikale. Mange har opplevd krig, vært på flukt, sultet. De har ikke hatt sikkerhetsnettet som vestlige misjonærer er vant til, sier Hjalmar Bø, utenlandssjef i Norsk Luthersk Misjonssamband [NLM).

Les mer om mer disse temaene:

Kjell Kvamme

Kjell Kvamme

Kjell Kvamme er journalist i Vårt Lands nyhetsavdeling.

Vårt Land anbefaler

1

1

1

Annonse
Annonse

Les dagens papirutgave

e-avisen

Mer fra: Nyheter