Nyheter

Søndagsplakaten på vei opp

Flere dagligvarekjeder har stilt seg bak den nye 
«søndagsplakaten» til Handel og Kontor. I går var den likevel ikke å spore 
i flere av butikkene som Vårt Land var innom.

– Det vil vi ta opp med de ­butikkjedene det gjelder. Vi er blitt enig om en enhetlig praktisering av loven, og det er viktig at alle følger opp det for å unngå ulik praksis. Plakaten skal være synlig for kundene, sier informasjonsleder i fagforbundet Handel og Kontor, Ole Magnus Halkjær.

Vårt Land har den siste tiden satt søkelyset på søndagsåpne butikker som bryter bestemmelsene i helligdagsloven. En sjekke­runde for to uker siden avdekket feil hos en rekke butikker fra forskjellige dagligvarekjeder.

Medieoppslagene som fulgte gjorde at Handel og Kontor lanserte «søndagsplakaten», en rekke retningslinjer som skal gjøre det enklere for dagligvarebutikkene å følge bestemmelsene om søndagshandel. Både Norges­gruppen, Coop og Bunnpris er med på initiativet.

Retningslinjene skulle være hengt opp synlig for kundene allerede i går, men flere av butikkene Vårt Land besøkte hadde ikke fått opp plakaten.

LES MER: – Regelverket er klokkeklart

Informasjon til ansatte

Den kommer nok opp en ukes tid, sier kjøpmann og ansvarlig for Bunnpris-butikkene i Norge, Christian Lykke.

Han forteller at plakaten er blitt sendt ut, men at han selv ikke har oppfattet det som noe krav at den skulle henges synlig opp for kundene.

– Internt er den sendt ut, men plakaten henveder seg jo egentlig ikke til kundene. Det er jo først og fremst en driftsplakat med informasjon til de ansatte om hvordan butikken skal være og hvilke ­regler som skal følges.

– Plakaten er jo bare en repe­tisjon av de reglene som allerede finnes. Det er selvfølgelig nyttig, og vi er opptatt av å følge de reglene.

Synlig og tydelig regelverk

Begge Kiwi-butikkene som Vårt Land var innom i går hadde der­imot gjort store endringer i praksisen sin. Kommunikasjonssjef i Kiwi, Kristine Arvin forteller at dagligvarekjeden har investert store pengebeløp for å sikre at de søndagsåpne butikkene følger lovverket.

– Kulturministeren har uttalt at bransjen må følge loven og at det forventes at bransjen gjør dette på eget initiativ. I Kiwi skal vi følge norsk lov i alt vi gjør. Vi har investert 2-2,5 millioner kroner per søndagsbutikk for å sikre at vi er innenfor lovverket, med blant annet egen inngang, eget lokale og fastmonterte vegger.

I både Kiwi på Ensjø og Ryen i Oslo var de ansatte blitt gjort oppmerksom på at plakaten med retningslinjer fra Handel og Kontor skulle være lett synlig for kundene.

– Vårt mål er at regelverket om søndagsåpent skal være lett tilgjengelig og mest mulig tydelig for alle som handler, jobber og driver butikk denne dagen. Vi er tilfreds med at Handel og Kontor, i samarbeid med Virke og de aller fleste dagligvareaktørene, bidrar til å klargjøre innholdet i loven, sier Arvin.

LES MER: Arbeidstilsynet prioriterer ikke søndagstilsyn

Felles bestemmelser

Ole Magnus Halkjær fra Handel og Kontor vil følge opp de butikkene som enda ikke har hengt opp søndagsplakaten. Han tror butikkene ønsker å være med på initiativet.

– Det er den aller første søndagen, så kanskje er dette bare noen barnesykdommer. Jeg har tro på at butikkene ønsker å være med på å synliggjøre plakaten, sier Halkjær.

– Hvorfor er det viktig at plakaten er synlig for kundene? Er ikke dette retningslinjer som ­butikkene først og fremst må følge?

– Jo, det er klar, men det er viktig at slike plakater er synlig­ slik at folk blir oppmerksom på hvordan reglene er her. Men selvfølgelig, det viktigste er at loven blir fulgt, ikke at plakaten er synlig.

Les mer om mer disse temaene:

Vårt Land anbefaler

1

1

1

Annonse
Annonse

Les dagens papirutgave

e-avisen

Mer fra: Nyheter