Nyheter

Smertekirken får ikke bli trossamfunn: – Uforståelig

Smerteritualer har vært sentralt i flere religioner. Men i Hedmark har Smertekirken fått avslag på sin søknad om å bli trossamfunn. – Viser mangel på faglig kompetanse, mener grunnleggeren.

– Jeg hadde litt problemer med å forstå hvordan de kunne ­komme frem til avslaget, sier Alan ­Louis Belardinelli, som er grunn­legger av Smertekirken og som har holdt på med smerteritualer i tolv år.

I mars fikk Smertekirken, Church of Pain, avslag på sin søknad om å få bli registrert som trossamfunn fra Kultur­departementet. I avslaget viser departementet til Fylkesmannens avgjørelse om at «Smertekirkens ­bekjennelse og lære ikke kan falle inn under det å være en positiv religiøs tro. Det at smerte­ritualer slik det beskrives kan gi en åndelig eller spirituell opp­levelse, er ikke tilstrekkelig for at det kan falle inn under begrepet religion, eller religiøs tro».

Smertekirken er en organisasjon i Åsvang i Hedmark, som gjennomfører smerteritualer som innebærer at de henger i kroker som er festet gjennom huden. Dette blir på engelsk kalt «body suspension». Grunnleggeren hevder at de typer smerteritualer de utfører bryter ned en naturlig kognitiv vegg, som gjør det mulig for mennesker å oppdage det overnaturlige som er rundt oss hele tiden.

– Smerte gir en følelse av at man er nærmere alt og knyttet til alt. Jeg har sett at denne praksisen har reddet liv. Vi har hatt selvskadere som har kommet til oss, og har nå fått et bedre syn på livet etterpå, sier Belardinelli.

Definisjonsspørsmål. Overfor Kulturdepartementet har Belardinelli argumentert med at Fylkes­mannen har «prøvd å vri ordene våre til å høres useriøs ut og forsøkt å banalisere vårt mål om å komme i dypere ­kontakt med og leve i harmoni med natur og våre medmennesker».

– Jeg tror det handler om en mangel på teknisk og faglig bakgrunn til å vurdere saken fra Fylkesmannens side. De skrev at smerte er en fysisk opplevelse som ikke innbærer noe spirituelt. Jeg kan finne mange kilder som beviser det motsatte. At smerte er psykologisk, og spirituelt, sier Belardinelli.

Belardinelli sier det er ­forbausende at Fylkesmannen ikke kan forstå at den over­naturlige ­kraften ikke har en grense mellom natur og det åndelige plan.

– Det er som å påstå at Gud bare strekkes en viss lengde ut fra et eller annet punkt, og at kraften ikke også er en del av de som tror på den og deres omgivelser, sier Belardinelli.

Oppfyller ikke krav. Barne- og familiedepartementet svarer i en e-post til Vårt land at begrepet trossamfunn ikke er definert i lovgivingen, men at myndighetene vurderer rettskilder og lovforarbeider for å komme til en avgjørelse de i forskjellige tilfellene. Disse angir hvilke kjennetegn et samfunn må ha for å kunne registreres som et trossamfunn etter loven.

– Kjernen i begrepet trossamfunn er at det er et fellesskap basert på en bestemt religion eller trosretning. Med religiøs tro menes en overbevisning om at det finnes en overjordisk virkelighet, det vil si en virkelighet som går utover det allment sansbare, med avgjørende betydning for mennesket. Med positiv tro menes at det i den religiøse troen er en overbevisning om en overjordisk virkelighet, står det i e-posten.

Departementet svarer at Smertekirken ikke oppfyller de kravene som lovgivingen stiller for å bli registrert som trossamfunn i lovens forstand. I tillegg hevder de at definisjonen av smerte ikke har hatt betydning i saken.

– Det ligger ingen normativ oppfatning av Smertekirkens virksomhet i den rettslige vurderingen, og ingen tvil om seriøsiteten og oppriktigheten i det Smertekirken har oppgitt som grunnlag for sin søknad om registrering som trossamfunn, skriver departementet.

---

Smerteritualer

  • Smertekirken ble stiftet i 2018, og har søkt om å bli et trossamfunn.
  • I USA eksisterer kirken Church of Body Modification, som fikk status som religion i 2008. De utfører smerteritualer for å forene sinn, kropp og sjel. Og for å knyttes til en høyere makt.
  • Okipa-seremonien til ­urbefolkningen Mandan i USA har holdt på med l­ignende «body suspension» i flere hundre år, og ritualet var en stor del av deres religiøse liv. Det siste ritualet skal visstnok ha blitt utført på midten av 1800-tallet.
  • På den hinduiske festivalen thaipusam stikker deltagere flere titalls lange nåler gjennom kroppene sine for å vise takknemlighet til guden Murugan, en sønn av Shiva.

---

Les mer om mer disse temaene:

Vårt Land anbefaler

1

1

1

Annonse
Annonse

Les dagens papirutgave

e-avisen

Mer fra: Nyheter