Kirke

Slik lykkes man med hjemmeskole

Gjør tydelige avtaler, respekter videomøter og ha fysisk aktivitet. Dette er noen av rådene kristne friskoler gir familier som fortsetter med hjemmeskole.

– Som forelder er det viktigste­ å snakke med barna sine og snakke med skolen. Man bør gjøre tydelige avtaler, men legge inn rom for kos, sier Siv ­Linda Vikse­ ­Jonasen, inspektør ved ­Oasen skole Birkelid i Kristiansand kommune og pedagogisk ­utvikler i Oasen Holding.

I over en måned har om lag 600.000 barn hatt hjemmeskole, etter at alle landets skoler og barnehager ble stengt for å hindre spredning av koronasmitte. Før påske ble det kjent at skolene fremdeles vil holde stengt frem til 27. april. Da vil dørene åpne for 1. til 4. trinn, mens resten av grunnskolen må vente på åpning.

Oasen har fire, snart fem, skoler på Sørlandet, og flere er ­under planlegging. Vikse Jonasen er selv firebarnsmor. Den siste måneden har vært lærerik, både for skolen og for henne som mor.

– Vi ser at kommunikasjon er nøkkelen for å få det til. Som skole er vi avhengig av å få ut vår informasjon, og at foreldre gir oss tilbakemeldinger på hvordan de har det, sier hun.

LES MER: Vårt Land mener: Nå er det viktig å lytte til helsefaglige råd 

Råd til foreldre

Hun forteller at foreldrene er svært fornøyde med Oasen skoles håndtering av overgangen til hjemmeundervisning. Basert på erfaringene fra den siste måneden, gir Vikse Jonasen følgende råd til foreldre med skolebarn hjemme:

• Gjør klare avtaler med barna. Definer tydelige tidspunkter for skoletid, sett dere inn i planen for klassen og avklar hvor i huset barna skal sitte. Samtidig er det ikke lett for barna å forstå foreldrenes rolle som lærer. Foreldre kan oppleves som masete, særlig nå. Å kommunisere med barna er viktig.

• Snakk med skolen. Fortell hvordan dere har det hjemme, si fra hvis barnet eller ungdommen ikke klarer å holde fristene eller har behov for en samtale, for eksempel med skolens miljøarbeidere eller sosiallæreren.

• Fysisk aktivitet. For mange skoler ligger det i planene at man bør ha friminutt og gå en tur. Fysisk aktivitet er alltid positivt.

• Respekter videomøter. Ikke snakk høyt i rommet når barna er i videomøte, og hold avstand. Gi barnet og ungdommen den tryggheten som trengs i en slik situasjon.

• Senk kravene. Raushet, trivsel og kos er viktig. Uten trivsel stopper læringen.

Fordel med hjelp fra foreldre

Torill Belt Fagermoen, rektor ved Danielsen Ungdomsskole i Bergen, forteller om en krevende start og en bratt læringskurve både for elever, foreldre og ansatte.

– Nå har mye falt på plass. Vår erfaring er at det fungerer tilfredsstillende, og for mange elever fungerer det svært godt. De elevene som har foreldre som bistår har en stor fordel, sier hun.

Det er særlig utfordrende å få kontakt med elever som ikke logger seg på, og å få foreldre til å bidra når de selv har en krevende arbeidshverdag, forteller Belt Fagermoen.

Her er hennes råd til foreldre:

• Følg opp elevenes skolehverdag tett. Les mail fra lærerne og følg med på timeplanen hvilke fag elevene skal ha, og ikke minst bidra til at eleven logger seg på til avtalt tid og fullfører arbeidsoppgaver og undervisningsopplegg.

• Ha faste rutiner. Alle må ha en fast arbeidsplass til skolearbeidet sitt.

• Ha fysisk aktivitet. Dette ligger i timeplanen flere dager i uken og vi oppfordrer til dette utover timeplanen også.

• Ha sosiale møtepunkt på nettet. Dette er svært viktig både i skoletiden og på ettermiddag/kveld. Eleven savner å møte jevnaldrende og både skolen og hjemmene må følge med på at ikke elever blir sosialt isolerte i denne perioden.

Viderefører andakter digitalt

Både Danielsen og Oasen er kristne friskoler. Til vanlig har de morgensamlinger med andakter eller bibellesing. På begge skolene er dette videreført digitalt.

– Vi synes vi er heldige som kan starte skoledagen med et bibelvers eller en andakt som legger vekt på Guds omsorg og Guds fred i en krevende tid for både elever og lærere, sier Belt Fagermoen.

Vikse Jonasen opplever at de fleste familiene med barn på Oasen har kommet inn i gode spor med tanke på hjemmeundervisningen.

– Jeg er spent på de familiene som allerede opplever en belastning. Her må vi være tett på, lytte til utfordringer og lage gode rammer.

LES OGSÅ:

---

Åpning av barnehager og skoler

  • Før påske meldte regjeringen at skoler og barnehager vil åpnes gradvis.
  • Barnehager åpner fra 20. april.
  • Skoler fra 1. – 4. trinn og SFO åpner 27. april. Det gjelder også for elever på VG3 som følger yrkesfaglig løp i skole, og yrkesfagelever på VG2.
  • Elever på 5. - 7. trinn, ungdomstrinnet og elever i videregående skal fortsatt være hjemme.
  • Kilde: Utdannings direktoratet

---

Les mer om mer disse temaene:

Morten Marius Larsen

Morten Marius Larsen

Morten Marius Larsen er nyhetsleder på religionsavdelingen i Vårt Land.

Vårt Land anbefaler

1

1

1

Annonse
Annonse

Les dagens papirutgave

e-avisen

Mer fra: Kirke