Kirke

Slik kan Dnk lykkes i sosiale medier

Den norske kirke satser millioner på å styrke tilstedeværelsen på sosiale medier. Tre kristne digitale hoder gir kirken sine beste tips for å lykkes.

I en tid hvor mye av kommunikasjon mellom folk skjer digitalt har Den norske kirkes ambisjoner om å være til stede der folk er fått utvidet betydning. Derfor forbereder kirken nå en rekke krafttak for å styrke sin tilstedeværelse på nett og i sosiale medier.

En «Instaprest» som kan bruke plattformene Instagram og Snapchat – er en av Kirkerådets ambisjoner. Satsingen henter inspirasjon fra helsesykepleier Tale Maria Krohn Engviks Snapchat-profil Helsesista, og skal etter planen starte opp i høst.

Genuin

Kirkemøtet har satt som mål at Den norske kirkes digitale kommunikasjon skal være «aktuell og troverdig i sin tilstedeværelse».

Men det kan være små nyanser som avgjør om en organisasjon som Den norske kirke lykkes i å nå unge på nye plattformer. Derfor har Vårt Land har bedt tre aktive brukere av sosiale medier om å gi sine tips og advarsler: En av de viktigste tommelfingerreglene er at kommunikasjonen må skje på en måte som uttrykker et genuint formidlingsønske.

– Dersom digitale flater brukes som et middel til å få mennesker til å søke Gud og oppsøke kirkelige fellesskap for gode, personlige møter, er det flott, sier Daniel Joachim Kleiven.

Han er blogger og kommunikasjonsleder i Norges kristelige studentlag.

– Dersom høye følgertall blir et mål i seg selv, har de derimot feilet grovt, fortsetter Kleiven.

Petter Dille er prest i Dnk og har vært aktiv som prest på Youtube.

– Ett av mine hovedpoeng er at vi må tørre å speile hele menigheten og hele livet for å være troverdige, også på nett. Derfor er den teologiske og den kirkefaglige kompetansen som de ulike profesjonene representerer nødvendig, også i arbeidet med kommunikasjon, sier Dille.

LES OGSÅ: Petter Dille var forberedt på å måtte forlate Den norske kirke da han kom ut av skapet.

Riktig målgruppe

Silje Håve Smørvik leder Den norske kirkes utvalg for ungdomsspørsmål.

– Den største utfordringen tror jeg er «å være» kirke på nett, i stedet for «å snakke» om kirke, sier Smørvik.

Hun ser fram til å følge kirkens arbeid med Instagram og Snapchat, som har unge mellom 15 og 30 år som sin hovedmålgruppe. Hun mener det er viktig å forstå hvilke digitale plattformer som best egner seg for de forskjellige budskapene og målgruppene.

– Dnk må ha innblikk i hvem som bruker de forskjellige plattformene, hvordan de bruker plattformene, og jobbe med plattformenes målgrupper for å lykkes, forteller Smørvik.

Kirkerådet har selv definert Facebook som en kanal for å nå «mennesker som er interessert i tro og tvil», Twitter som en kanal for å nå «media, meningsbærere og beslutningstakere», og kirkens hjemmeside som en kanal for å nå «folk flest, media, og brukere av kirkens tjenester».

– Man kan ikke nå 16-åringer på Facebook, og det vet kommunikasjonsavdelingen i Dnk godt fra før, sier Silje Håve Smørvik.

Petter Dilles erfaring er at det er flest folk i 20-årene på Youtube, og at de på mellom 25 og 35 år er mest aktive på Instagram.

– Facebook får derimot et eldre publikum for hvert år slik jeg opplever det, forteller Dille.

LES OGSÅ: Mindre religiøse på sosiale medier

Prioriteringer

Ingeborg Dybvig, kommunikasjonsdirektør i Dnk, mener at kirken er nødt å prioritere plattformer som Facebook og Instagram først, før de tar i bruk andre kanaler som Youtube mer aktivt.

– Med begrensede ressurser er vi nødt til å prioritere, og foreløpig har vi derfor valgt å satse på Facebook og Instagram, samt at vi bruker Twitter til å dele nyheter. Vi er foreløpig ikke veldig aktive på Snapchat på nasjonalt nivå, men ønsker å utforske mulighetene der mer. Hele det sosiale medielandskapet er i konstant endring, og det kan selvfølgelig også påvirke våre prioriteringer, forteller Dybvig.

Hun avviser at intensjonen bak Den norske kirkes satsing på sosiale medier først og fremst er å nå ut til et yngre publikum, men mener målet er å vise at Dnk er aktivt tilstede der folk er.

– I dag bruker så å si alle, uansett alder, sosiale mediekanaler. Vår hovedkanal, Facebook, har generelt et eldre alderssnitt, men vi bruker både Facebook og Instagram overfor for eksempel konfirmanter, sier Dybvig.

---

Dnks digitale satsing

  • Den norske kirke har for 2019 satt av 5 millioner kroner til å styrke tilstedeværelsen på nett og sosiale medier.
  • Blant planene er å etablere en «Instaprest» som også kan bruke Snapchat. Oppstart er tenkt i løpet av 2019.
  • Det planlegges også vaktordning for sosiale medier, bemannet av prester, diakoner, kateketer og kommunikasjonsarbeidere.
  • 4-6 ganger i året er det tenkt å invitere til forbønn på Facebook
  • Den norske kirke har omtrent 25.000 følgere på Facebook, og nærmere 5000 følgere på Instagram.
  • Til sammenligning har Svenska kyrkan 68.000 Facebook-følgere og Folkekirken i Danmark 30.000.
  • Kilde: Dnk

---

Les mer om mer disse temaene:

Vårt Land anbefaler

1

1

1

Annonse
Annonse

Les dagens papirutgave

e-avisen

Mer fra: Kirke