Nyheter

Slik fikk Hareide en heia-kampanje i ryggen

Før kirkevalget var hun sentral i vinnerkampanje for Åpen folkekirke. Nå driver Kristin Walstad aksjonen «Heia Hareide» for å støtte Hareide og skaffe KrF medlemmer.

KrF opplever medlemsrush og fra ulikt hold melder drivkrefter seg på for å sikre partileder Knut Arild Hareide seier for ny politisk kurs.

Ikke bare er ringrever igjen i manesjen for å mobilisere støtte til Hareide foran det ekstraordinære landsmøtet. Også nye folk med kommunikasjons- og kampanjeerfaring melder seg.

Kvelden etter at KrF-lederen holdt talen om sitt Ap-ja til landsstyret, sørget eksempelvis Kristin Walstad for at Facebook-aksjonen «Heia Hareide» var på plass med innlegg og egen logo.

– Heia Hareide er ikke organisert av andre. Dette har vært mitt personlige initiativ, sier Walstad, som også er ferskt styremedlem i Nye Asker KrF.

– Er målet også å mobilisere nye i KrFs medlemskampanje?

– Jeg har oppfordret folk til å dele sitt engasjement på sosiale medier, samt oppfordret folk til å melde seg inn i partiet for å vise sin støtte til en ny regjering med Ap, Sp og KrF, svarer Walstad.

– Hva er målet med Heia Hareide?

– Jeg ble sterkt engasjert av Hareides tale. Og dro i gang en facebookside som samlet det store grasrotengasjementet som kom til uttrykk på sosiale medier etter talen, svarer hun.

LES OGSÅ: KrF-Grøvan: Har hele tiden ønsket vippeposisjonen

Åpen folkekirke

Vinteren 2015 var samme Walstad aktiv på et annet felt: Under årsmøtet i Åpen folkekirke presenterte hun metoder for å vinne kirkevalget høsten dette året. Walstad satt i organisasjonens kommunikasjonsgruppe.

Teknikken var i følge Vårt Lands referat fra møtet «kjendis-anbefalinger, slagord, standardiserte debattinnlegg, 
utstrakt bruk av sosiale medier og annonser i lokale og nasjonale medier».

Åpen folkekirke gjorde til slutt et brakvalg – og fikk 60 prosent av stemmene og avgjørende makt i Kirkerådet.

– Har du nytte av erfaringer fra Åpen Folkekirke i arbeid med «Heia Hareide»?

– Jeg har jo lang erfaring med kommunikasjonsarbeid fra både MF, magasinet Strek og Den norske kirke i tillegg til Åpen folkekirke. Jeg har tro på å være til stede på Facebook når grasrota er engasjert i en sak. Rundt Hareides tale er det blitt et nedenfra-engasjement. Med Facebook-siden prøver jeg å mobilisere dette engasjementet.

LES OGSÅ: «Odd Einar Dørums engasjement har vært mangfoldig, men alltid sterkt»

Gladsaker om Hareide

Heia Hareide har siden starten publisert sitater fra kjente KrF-profiler, lenker til oppkvikkende nyhetssaker om Hareide og innmeldinger av kjentfolk. De siste dagene har Heia Hareide publisert meldinger om innmelding fra KFUK/Ms generalsekretær og en garvet frikirkepastor.

I Nye Asker KrFs styre sitter Walstad sammen med Marit Brandt Lågøyr, tidligere Hareide-rådgiver, erfaren kommunikasjonsrådgiver fra byrået Zynk og nå tilknyttet sentrum/venstre-tankesmien Agenda. Hun opplyser at hun ikke bistår Heia Hareide.

– Jeg er ikke med i noe kampanjearbeid, men er aktiv i Asker KrF og har selvfølgelig dialog med dem som jeg der driver politikk sammen med, sier Lågøyr.

LES OGSÅ: Her er sakene som kan bli verdifloker

Medlemsrush

De siste dagene er også en alternativ Facebook-aksjon – «Erna er best med KrF» – kommet på banen. Den administreres av KrFUs leder i Rogaland.

KrF sentralt har hittil registrert 1730 nyinnmeldte. De aller, aller fleste kommer i følge kommunikasjonssjef Mona Høvset gjennom elektroniske innmeldinger på KrFs nettside og gjennom annonser i Vårt Lands og Dagens nettaviser.

I KrFs plan for inneværende år skulle det avvikles en vervekampanje. Da ansvarlige i KrF-apparatet forsto at Hareides bok ville få stor publisitet, ble startpunktet for kampanjen lagt parallelt med bokutgivelsen. Enkel, elektronisk mulighet til innmelding var altså på plass da Hareides tale utløste entusiasme som ga medlemsrush.

– Hva slags drahjelp får dere ellers fra kampanjer i sosiale medier?

– Det vet vi ikke noe om, bortsett fra at engasjementet i slike kanaler nå er svært stort, svarer Høvset.

Les mer om mer disse temaene:

Vårt Land anbefaler

1

1

1

Annonse
Annonse

Les dagens papirutgave

e-avisen

Mer fra: Nyheter