Religion

Slik blir religionene voldelige

Alle religioner misbrukes for å legitimere vold. Da har tanken om at alle andre tar feil overskygget religionens ideer om fred og kjærlighet, mener forsker.

– Religion kan brukes og misbrukes. Du kan legge vekt på kjærlighet og fred, men du kan velge å misbruke akkurat det også, sier Ervin Kohn i antirasistisk senter.

Han mener alle religioner kan brukes til å legitimere vold og terror. I en kronikk i Dagbladet 4. juli advarer han mot å se på islam som en voldelig religion, og på islamister som den eneste trusselen, slik Stig Frøland skrev i samme avis uken før.

– Vi skal selvsagt trekke frem de voldelige, islamistiske ekstremistene som en trussel, men vi skal ikke peke kun på dem. Islam kan heller ikke sees på som en voldelig religion, det er den langt ifra, sier Kohn.

LES OGSÅ: Trostilknytning satte stempel på striden i Nord-Irland

Eneste sannhet

Historieprofessor Øystein Sørensen har blant annet forsket på politikk og religion og på islamisme som ideologi og trussel. Han er enig i at alle religioner brukes som argument til å være voldelig, i hvert fall om vi ser det i en historisk kontekst.

– Mangel på pluralistisk tenking og mangel på toleranse for andre finnes i alle religioner, sier han.

Bak dette ligger en forestilling om at det man selv tror på er den eneste sannheten, mener historieprofessoren. Dersom denne tanken overstyrer tanker om fred, godhet, kjærlighet og medmenneskelighet, som de fleste religionene baserer seg på, oppstår en forestilling om at man er truet, og ikke kan oppnå det man vil uten å fjerne den som truer.

– Det er dypt antidemokratisk og kommer til uttrykk på ulike måter i de forskjellige religionene, sier han.

Den onde akse

Mange hellige tekster kan tolkes på feil måte og dermed misbrukes, ifølge prost Trond Bakkevig i Vestre Aker menighet i Oslo. Han har jobbet mye for å skape dialog mellom kristne, muslimer og jøder i Israel og i de palestinske områdene.

– Det finnes massevis av tekster i Bibelen som kan tolkes og misbrukes. Det finnes kristne som tenker at noen er Guds venner og er gode, andre er Guds fiender, og er onde. At vi deles av en ondskapens akse, sier Bakkevig.

En slik tankegang er veldig farlig, mener han. Denne ondskapens akse går ikke på utsiden av oss, men gjennom oss, mener han.

– «... og kjenner lysten til det onde i mitt hjerte», sier vi i syndsbekjennelsen. Alle har mulighet til å gjøre vondt, sier Bakkevig.

LES OGSÅ: Kirkene viktig for å begrense hevn og vold

Må være kritiske

Vi må ikke hundrevis av år tilbake for å finne eksempler på dem som har brukt egne tolkninger av Kristendommen som begrunnelse for vold. Det finnes også mange eksempler i vår tid. Ku Klux Klan har brukt mye fra kristendommen i sine forestillinger. Abortmotstandere som angriper og dreper abortleger i USA, gjør det også fordi de mener det er riktig av dem som kristne. I Uganda og Den sentralafrikanske republikk flykter muslimer fra kristne militsgrupper. En av grunnene til at religiøse tekster mistolkes, er at man ikke har en kritisk lesing av tekstene, mener Bakkevig. Det mener også Ervin Kohn i antirasistisk senter.

– Mitt anliggende er at vi ikke må være enøyde, ikke fordomsfulle, og ikke bygge fiendebilder. Vi må være skeptisk og faktasøkende til hva andre sier, men ikke minst til vår egen religion og våre egne meninger, sier Kohn.

Mest islamisme nå

Den politiske ideologien islamisme har stor oppslutning i dag. Det er en av de viktigste grunnene til at Islam er den religionen med mest utslag av vold i dag, ifølge historieprofessor Sørensen.

– Det finnes voldelige grupper i alle de andre religionene, men ikke noe tilsvarende utbredt fenomen noe annet sted, sier han.

For 100 år siden var det lite islamisme på samme måte som i dag. For 50 år siden også. Sørensen mener det er svært viktig å huske på at denne ideologien ikke er det samme som religionen islam.

– Islamistene plukker ut det som passer. Det er ingen grunn til å tro at kjernen i Den islamske stat (IS) tror at dette er islam, men det er helt klart en tolkning, sier han. Det er vanskelig å se for seg at det kan skje noe liknende med kristendommen i dag, tror Sørensen.

– I vår del av verden har vi endt opp med en modernisert form av kristendom. Den har gitt opp politiske ambisjoner man hadde i middelalderen. Etter flere religionskriger, korstog, reformasjon og opplysningstid, forsvant slike ideer. Dette var også tolkninger på lik linje med de islamistiske vi ser i dag, sier han.

LES OGSÅ: Begrunner konflikter med religion

Vil skape gudsrike

Islam og kristendom har noe viktig til felles, som potensielt gjør at flere kan bruke dem til å legitimere vold, mener historieprofessoren.

– Hverken jødedommen, buddhismen eller hinduismen har ambisjoner om at alle skal bli jøder, buddhister eller hinduer. Islam og Kristendom derimot, har virkelig misjonerende ambisjoner. De har en forestilling om å skape et gudsrike på jorden med alle mennesker, sier han.

Likevel finner vi flere eksempler på vold og terror også med bakgrunn i de tre andre verdensreligionene. Buddhistiske munker på Sri Lanka har alliert seg med myndighetene i landet, slik at kristne, muslimer og hinduer marginaliseres. I Myanmar bruker buddhistiske munker antimuslimsk propaganda for å undertrykke den muslimske rohingya-befolkningen.

I Israel vil jødiske ekstremister ta over muslimenes tredje helligste sted og liknende grupper vandaliserer kristne og muslimske helligdommer. I India tyr sterke hinduistiske grupper til vold mot, og sosial utestengning av dem som tilhører annen tro.

VERDENSRELIGIONENE OM VOLD

JØDEDOM

I jødedom tror man at Det hellige land er gitt til jødene av Gud. Dette har vært en av årsakene til konflikten mellom israelske nybyggere og palestinere. Universell fred er et løfte som skal oppfylles i den messianske tidsalder, når krig ikke lenger vil være noe middel til å løse konflikter. Krig har vært ansett som et nødvendig onde. I den hellige boka Talmud står det at drap av en fiende ikke regnes som mord hvis det handler om selvforsvar. Andre røster mener at å drepe en fiende er mord dersom det hadde vært tilstrekkelig å uskadeliggjøre vedkommende.

(Holocaustsenteret)

KRISTENDOM

Det gamle testamentet i Bibelen er over dobbelt så voldelig som koranen, ifølge en tekstanalyse av bøkene. Både i det gamle og det nye testamentet finnes tekster om vold. I Johannes åpenbaring står det for eksempel at ikke-troende skal kastes i ildsjøen. Gud lot nesten alle mennesker drukne i syndefloden. I Matteus 18 sier Jesus «den som forfører én av disse små som tror på meg, for ham var det bedre om en kvernstein ble hengt om halsen på ham og han ble senket i havets dyp». Disse og andre tekster i Bibelen kan misbrukes hvis de feiltolkes.

(Utrop, Prost Trond Bakkevig)

ISLAM

Koranen inneholder vers om krig og drap, men også om det motsatte. Det finnes flere vers som omtaler drap og brutale straffer for de som «kjemper mot Gud og hans budbringer». I et vers står det «Spre terror og hogg hodet av alle vantro», i et annet står det «Du har din religion, og jeg har min». Disse sitatene kan tas ut av sin sammenheng og brukes generelt. IS forstår «vantro» ikke bare som tilhengere av andre religioner, men også muslimer som ikke praktiserer rett islam, ifølge dem selv.

(Human Rights Watch, Forskning.no)

HINDUISME

Flertallet av hinduer i India ønsker at hinduismen skal være Indias offisielle religion, selv om grunnloven skiller helt og fullt mellom stat og religion. Mange vil også innføre strenge hinduiske normer i samfunnslivet. Et eksempel er forbud mot å slakte kyr, som alle hinduer betrakter som hellige dyr. Det har oppstått grupper som oppfordrer til vold mot og sosial utestengning av dem som tilhører annen tro, men hinduismen har et bredt spekter av tekster som brukes på en helt annen måte enn for eksempel Bibelen gjør i Kristendommen.

(Forskningsmagasinet Apollon, Professor Knut Axel Jacobsen)

BUDDHISME

Buddhismen er ofte omtalt som toleransens og fredens religion og munkene er kjent for å være pasifistiske. Likevel blir buddhistiske skrifter brukt for å legitimere vold, som Aum Shinrikyo-bevegelsen gjorde i Tokyo i 1995 og 969-bevegelsen gjør mot muslimer i Myanmar i dag. Før Siddharta Gautama ble Buddha, myrdet han en mann i et tidligere liv. Mannen planla mord på skipet hans. På den måten reddet han både morderens karma og de planlagte ofrene, og ble selv karmisk belønnet. Historien kan vise at vold kan utføres med god samvittighet av en buddhist, bare det fører til ikke-vold.

(Store norske leksikon, Dagbladet)

Les mer om mer disse temaene:

Vårt Land anbefaler

1

1

1

Annonse
Annonse

Les dagens papirutgave

e-avisen

Mer fra: Religion