Slik ble «
jøde-
nesen» til

Middelalderkunstens jødefigur skulle hjelpe presten i forkynnelsen. I stedet bidro den sterkt til å 
skape antisemittismen slik vi kjenner den.

Relikvieskrinet Sara Lipton så i Louvre-museet i Paris er fra Westfalen (i Tyskland) rundt 1170. Hattene på de tre til venstre viser at de er jøder. Kroknesen på den ene tydeliggjør at han ser bort fra Jesus, at han «ser feil». Slike bilder ble brukt av presten for å advare menigheten mot å se kjødelig, fremfor åndelig.
Relikvieskrinet Sara Lipton så i Louvre-museet i Paris er fra Westfalen (i Tyskland) rundt 1170. Hattene på de tre til venstre viser at de er jøder. Kroknesen på den ene tydeliggjør at han ser bort fra Jesus, at han «ser feil». Slike bilder ble brukt av presten for å advare menigheten mot å se kjødelig, fremfor åndelig.
Plakat for nazifilmen Den evige jøde (1940). – Den forvrengte jødefiguren var ikke etablert før på midten av 1200-tallet, sier Sara Lipton.
Plakat for nazifilmen Den evige jøde (1940). – Den forvrengte jødefiguren var ikke etablert før på midten av 1200-tallet, sier Sara Lipton.
Publisert Sist oppdatert

Middelalderens kunstverk er fulle av jøder. Forskerne har trodd at den karikerte jødefiguren i kristen kunst alltid har vært der, og at den gjenspeilte antisemittisme i samfunnene.

– Feil, konkluderer ny forsk­ning.

Tvert imot bidro jødefigurens inntog i kunsten sterkt til å skape antisemittismen slik vi kjenner den. Det hevder historiker Sara Lipton i boken Dark Mirror: The Medieval Origins of Anti-Jewish Iconography.

For å lese saken må du være abonnent

Bestill abonnement her

KJØP