Nyheter

Skeptisk til Facebook sin giverknapp

Facebooks folkefinansieringsverktøy har samlet inn millioner. Professor Peggy Brønn er likevel skeptisk til om tjenesten blir vellykket.

– Folkefinansiering er en god tjeneste for Facebook å ha, men den skaper ikke et bedre omdømme for samfunnsansvar. «It's business», sier Peggy Simcic Brønn, professor ved Handelshøyskolen BI.

Såkalt «Crowdfunding», eller folkefinansiering, har truffet en streng i den norske befolkningen. Ved bruk av Facebooks innsamlingsverktøy samlet bergenseren Camilla Ahamath inn hele 17 millioner kroner til Leger Uten Grenser, ifølge bladet Bistandsaktuelt.

– Innsamling i sosiale medier vil helt klart endre fremtidens innsamlingsmetoder, sier Siri Nodland, generalsekretær i Innsamlingsrådet til Bistandsaktuelt.

LES OGSÅ: Mener nettskepsis styres av moralsk panikk

Omdømmesvikt

Brønn begrunner skepsisen med at folkeinnsamlingstjenester sliter med lavt omdømme. Årsaken er usikkerhetsmomenter knyttet til hvor mye penger tjenestetilbyderne selv tar, om de kan forsikre at pengene går til en ekte sak, og har en fungerende kvalitetskontroll.

Hun trekker frem at flere av de store «crowdfunding»-nettsidene sliter med falske pengeinnsamlinger og svindel. I Norge mener hun det også er et problem at enkeltvise innsamlingsaksjoner ikke er lette å gjennomføre fordi det finnes mange organisasjoner.

Avventende

Ifølge Brønn er folkeinnsamling på nett en god måte å vekke interesse på. Hun er likevel avventende til hvor stor popularitet Facebooks innsamlingstjeneste vil få. En av årsakene er at mange stiller spørsmål ved Facebooks inntektsmodell i kjølvannet av Cambridge Analytica-skandalen.

– Tjenesten er bare en annen måte for Facebook å få positiv oppmerksomhet på, men som følge av selskapets troverdighetsproblemer, vil nok mange være skeptiske til tjenesten, bemerker Brønn.

LES OGSÅ: Kan digitale tjenester slukke vårt ­sosiale omsorgsbehov?

Innsamling

Facebooks verktøy for pengeinnsamling ble lansert for det amerikanske markedet i 2013. Brukere kunne med et enkelt tastetrykk gi penger via organisasjonens Facebook-side.

Tre år senere fikk brukere mulighet til å starte egne innsamlinger, og i fjor åpnet nettgiganten for såkalte «bursdagsinnsamlinger», hvor jubilantens venner kan gi penger til en god sak, ifølge Bistandsaktuelt.

Flere gir

Karl Henrik Sivesind ved Institutt for samfunnsforskning forteller at samtidig som det foregår en profesjonalisering av innsamlingsarbeidet, er det en økende andel av befolkningen som gir.

– Andelen av de som sier at husholdet gir pengegaver har gått fra 51 til 74 prosent. Det er klart at pengegaver har blitt en del av hverdagen på en annen måte. Derfor har mange organisasjoner brukt sosiale medier til å koordinere mer uformelle aksjoner, sier han.

Den generelle utviklingen, forklarer Sivesind, er at de store pengeinnsamlerorganisasjonene fokuserer på faddere og faste givere.

– Facebook har vært brukt mye av enkeltpersoner til private initiativer som bygging av fotballbaner i favelaen. Det vi ser på andre områder er at sosiale medier er en mulighet for organisasjoner som ikke har et stort apparat i ryggen.

LES KOMMENTAREN: «Mark Zuckerberg kjenner mine svake sider. Jeg håper ikke han har tenkt til å bruke det mot meg.»

Forbrukerstyrt

Klaus Damlien, seksjonsleder for markedsføring og digitale kanaler i Redd Barna, mener at Facebooks funksjon nå gjør det mye enklere å samle inn penger ved at lønnskontoen blir knyttet opp mot enkle tjenester og du kan «donere ved et tastetrykk».

– Er dere ikke redde for at useriøse organisasjoner kan dra inn penger til ukjente prosjekter?

– Jo, men strengt tatt flytter man bare innsamlingsplassen. Det har skjedd før at folk har samlet inn penger til useriøse prosjekter på døra. Det handler om at givere må stille kritiske spørsmål uansett.

Les mer om mer disse temaene:

Mattis C. O. Vaaland

Vårt Land anbefaler

1

1

1

Annonse
Annonse

Les dagens papirutgave

e-avisen

Mer fra: Nyheter