Religion

Skarp krangel om religion etter terror

Facebook, Instagram og Twitter preges av de som oppfordrer til å be for Paris, men også de som forbanner religion etter terrorangrepet.

Bilde 1 av 2

Over hele verden blir det etter terrorangrepet i Paris postet innlegg i sosiale medier med emneknagger som oppfordrer til bønn for Paris.

I går ettermiddag var det lagt ut nærmere seks millioner innlegg med hashtaggen #PrayForParis på Instagram.

– Dette er en naturlig uttrykksform i mange språk og land. Det er nok vi i Norge som er litt uvante med det språket, sier Kari Vogt, professor emeritus og religionshistoriker ved Universitetet i Oslo.

VÅRT LAND MENER: «Tro og religiøse følelser lar seg ikke viske ut»

– Vi trenger ikke mer religion

Samtidig er ikke Vogt overrasket over at det har kommet reaksjoner.

Ikke alle setter like stor pris på oppfordringen om å folde hender for ­Paris.

Charlie Hebdo-tegneren ­Joann Sfar la ut en tegning på sin ­Instagram-konto i helgen der han skriver: «venner over hele verden takk for #PrayForParis, men vi trenger ikke mer religion! Vår tro handler om musikk! Kyss! Livet! Champagne og glede! #Parisis­aboutLife.

– Dette er den typiske sekulære, franske reaksjonen. Den er velkjent. Begge disse måtene­ å reagere på er helt normale, sier Vogt.

LES OGSÅ: Det digitale kalifatet

– Upassende

Direktør i Areopagos, Raag Rolfsen, har også lagt merke til diskusjonen som har oppstått i sosiale medier.

– Jeg synes det er upassende å ta den debatten i denne situasjonen. Jeg må allikevel innrømme at jeg tenkte at dette kunne provosere de som ikke assosierer seg med religiøse verdier, da jeg så #PrayForParis første gang, sier Rolfsen.

Kari Vogt blir ikke overrasket om disse ulike måtene å reagere på i sosiale medier kommer til å polariseres ytterliggere i fremtiden.

– I Frankrike har det vært uendelige diskusjonsrekker om religiøse uttrykks plass i det ­offentlige rom.

Ifølge Vogt er det en inngrodd vilje i den franske sekularismen til å motsette seg enhver offentlig referanse til religion.

– Det er ikke noe nytt, den har vært der lenge og vil selvfølgelig komme til uttrykk nå.

Skremmende

Vårt Land-­fotograf Peter Mydske har vært i Paris denne helgen på studietur med Danvik folkehøyskole. Da den franske hovedstaden fredag kveld ble rammet av en rekke koordinerte terrorangrep, var fotoklassen 800 meter unna de rammede restaurantene i Rue Alibért.

LES MER: – Vi hørte skuddene, forteller Danvikelevene

Han har også lagt merke til de ulike oppfordringene i sosiale medier til enten å be for Paris eller droppe religion.

– I sosiale medier finnes det mange bilder av Paris med 
teksten «Pray for Paris» der «pray» er strøket over og byttet ut med «fight» eller «act», men det var ikke synlig i det fysiske bybildet.

Privatsak

– Dette er en typisk fransk måte å reagere på og har røtter tilbake i århundreskiftet 1800-1900-tallet, sier Vogt.

Hun viser til den sekulære­ ideo­logien som sprang ut av ­republikkens skille mellom ­religion og stat.

– Det skulle være et absolutt skille og religionen skulle helst være usynlig i det offentlige rom.

LES OGSÅ: Sprer falske bilder

Ifølge forskeren er dette ­tydeligere aksentuert i Frankrike enn i andre europeiske land.

– Men det som Joann Sfar skriver kunne vi funnet i Norge også.

– Vil det i fremtiden bli mer spenninger på sosiale medier?

– Kampen mellom sekulariserte og religiøse synspunkter vil nok aksentueres, men det har vi sett lenge.

– Synes du folk bør droppe å legge ut oppfordringer om å be for Paris, Raag Rolfsen?

– Nei, absolutt ikke. Det må være plass til begge deler i ­sosiale medier.

LES OGSÅ: Digitale medier endrer religionen

Les mer om mer disse temaene:

Vårt Land anbefaler

1

1

1

Annonse
Annonse

Les dagens papirutgave

e-avisen

Mer fra: Religion