Konsulentselskapet Deloittes kartlegging av ideelle organisasjoners inntekter for 2014 er klar. Den viser at bidragene fra faddere og faste, private givere til var på 1,6 milliarder kroner totalt i fjor. Dette er en økning på 9,2 prosent fra året før.
– Det er tydelig at organisasjonene har jobbet målrettet for å øke inntektene sine på dette området, sier partner Grete Elgåen i Deloitte.
Elgåen peker på at organisasjonene har tatt i bruk nye kanaler for å skaffe givere, og at dette er noe av forklaringen på veksten de siste årene. Fra 2012 til 2013 økte inntektene fra faddere og faste givere med 11 prosent, mot 4 prosent fra 2011 til 2012. Direkte markedsføring, sosiale medier og egne nettsider er blitt viktige midler i markedsføringen.
– Organisasjonene er flinke til å få frem betydningen av fadderskap. Gjennom sosiale medier som Facebook kommer både nøden og de gode historiene tett på. Det gjør noe med oss, sier Siri Nodland, generalsekretær i Norges Innsamlingsråd.
LES MER: Føler sterkere moralsk ansvar
Nedgang for næringslivet
I alt deltok 72 ideelle organisasjoner i undersøkelsen. De totale inntektene i 2014, faddere og faste givere inkludert, var 14.9 milliarder kroner i 2014, mot 13.7 milliarder kroner i 2013.
Inntektene fra næringslivet har samtidig gått ned fra 348 millioner i 2013 til 346 i 2014. Det utgjør 2,3 prosent av totale inntekter i 2014 og 2,5 prosent i 2013, ifølge Deloitte.
– Vi ser at organisasjonene sliter med næringslivet, men er litt overrasket over at det ga utslag i 2014, sier Elgåen.
Nodland ser nedgangen som etterslep etter finanskrisen. Mange selskaper har fått kutt i budsjettene, og har valgt å kutte i samarbeids- eller sponsoravtaler med de ideelle organisasjonene.
– Næringslivet velger gjerne å inngå kortere avtaler eller å gi enkeltbeløp som er mindre enn tidligere. Tilbakemeldinger vi får fra våre medlemmer er at det er blitt vanskeligere å inngå avtaler, og selskapene vil også ha mer igjen for avtalene. Vi registrerer utviklingen og må si at dette er synd, sier Nodland.
Avtalene med næringslivet inneholder mer krav til oppfølging enn tidligere, ifølge Nodland. Det blir satt krav til utvikling av konsepter som vil engasjere ansatte eller kunder, og det forventes stadig rapportering.
Oljenedtur og økt arbeidsledighet har satt sitt preg på året som har gått. Nodland vil ikke forskuttere, men tror ikke 2015 blir et bedre år når det gjelder inntekter næringslivet.
Pengesummen knyttet til katastrofer gikk ned fra 84 millioner kroner i 2013 til 42 millioner i 2014. Flyktningstrømmen og jordskjelvet i Nepal vil trolig gjøre at denne posten øker igjen for 2015. Som Vårt Land skrev tidligere denne måneden, har både Kirkens Nødhjelp og Norsk Folkehjelp hatt innbringende innsamlingsaksjoner i år.
LES MER: Julegeita har fått sin renessanse
Økning i år.
Dårligere tider for oljebransjen til tross, 2015 tegner til å kunne bli nok et sterkt giverår. En undersøkelse fra Plan International, viser at salget av «gaver med mening», hvor salget går til veldedige formål, har økt med 50 prosent siden 2014.
– Vi har definitivt merket interessen. Så langt i år har vi solgt alternative julegaver for 1,3 millioner kroner, uttalte Kjell Erik Øie, generalsekretær i Plan International Norge, nylig til NTB.
Også UNICEF Norge melder om en økning i etterspørsel etter alternative gaver – opp 26 prosent siden 2009. Kirkens Nødhjelp solgte alternative gaver for 4 millioner kroner i 2014, mot 2.9 millioner året før. Omsetningene så langt tyder på en ytterligere økning i 2015.
I Deloittes undersøkelse er alternative gaver plassert i en egen kategori sammen med blant annet minnegaver. Totale inntekter herfra var i 2014 på 650 millioner, mot 599 millioner 2013.
– Organisasjonene er blitt mer kreative når de skal skaffe seg inntekter, både når det gjelder salg fra nettbutikker og i kampanjer, sier Nodland.
Brev
Likevel: Mest inntektsgivende for de ideelle organisasjonene er fremdeles brev i postkassen.
– Mange givere er 60 pluss, og et godt brev til givere som også tidligere har bidratt, gir utslag, sier Nodland.
I tillegg er altså sosiale medier, e-post og direkte henvendelser ansikt-til-ansikt viktig, også for å forsterke pågående kampanjer.
– De som samler inn penger og verver givere på gaten er også blitt mer profesjonelle. Organisasjonene jobber hele tiden med å rekruttere gode folk, avslutter hun.