Nyheter

Setter foten ned for gluten­fri nattverd

Den katolske kirke har strammet inn bruken av glutenfrie oblater i nattverden. – Vi finner ­måter å gjennomføre måltidet på likevel, sier sokneprest.

– Hvis en prest vet at et oblat er glutenfritt og likevel bruker det i nattverden, begår han en alvorlig synd, sier sokneprest i St. Paul katolske menighet i Bergen, Dom Alois Arnstein Brodersen.

Det kunngjorde Kongregasjonen for gudstjenesten og ­sakramentsordningen på vegne av pave Frans forrige uke. Oblatene kan ha et redusert gluteninnhold, men må ha nok hvete i seg til at oblatene ikke trenger å inneholde tilsetningsstoffer.

«Trofast»

I et brev som er distribuert til biskoper i Den katolske kirke heter det at det «inntil nylig var trossamfunnene selv som bakte brødet og vinen til nattverden. I dag blir disse imidlertid også solgt i butikker, og til og med via internett.» Det forklares at «brødet som brukes i feiringen av det hellige nattverdsofferet må være usyret, av hvete, og ferskt, slik at det ikke er noen fare for nedbryting.»

Brevet konkluderer med at nattverdsbrød som har en stor bestanddel av noe annet enn hvete, ikke kan anses som 
gyldige.

Sokneprest Brodersen forteller at glutenfrie oblater ikke regnes som «gyldig materie», fordi ­Bibelen skriver at Jesus innstiftet nattverden med brød som var laget av hvete og vann.

– Den katolske kirke forholder seg trofast til det Jesus sa i evangeliet, der han brøt et usyret hvetebrød. Hvis man går bort i fra at brødet må være laget av hvetemel, vil ikke nattverdens forvandling finne sted, fortsetter han.

– Hva består denne forvandlingen i?

Den katolske kirke lærer at brødet og vinen som brukes i nattverden blir forvandlet til Jesu virkelige kropp og blod når den innstiftes. Men for at dette skal skje, må man ikke bare ha riktig ord og intensjon, men også riktig materie, sier Brodersen.

Uproblematisk

Brodersen forteller at det er en del gluten-allergikere i St. Paul menighet, og at de har funnet måter å gi også disse nattverd på.

– I Den katolske kirke gir man som regel bare et av sakramentene, altså enten brød eller vin. I mange tilfeller gir vi gluten-allergikere vin i stedet for brød, sier han, og understreker at det også er tillatt å bruke gluten-
reduserte oblater.

– Hva skjer hvis en katolsk prest trosser Vatikanets lære og bruker glutenfrie oblater?

Han vil begå en alvorlig synd og det vil nok kunne forekomme sanksjoner. Men menigheten vil likevel motta sakramentets nåde, hvis de ikke vet om feilen som er begått, avslutter Brodersen.

Kristeligt Dagblad har intervjuet den danske katolske presten Daniel Nørgaard, som betjener en familie der moren og to av familiens barn har gluten-allergi. Fram til nå har familien selv kjøpt inn glutenfrie oblater, som de har med til gudstjenesten.

– Jeg vil tro det er flere med glutenallergi i kirken, men jeg vil tro at disse fortsetter å gå til alters, siden der kun er snakk om en liten oblat, sier Nørgaard, som også peker på vin som alternativ til glutenallergikere.

Den norske kirke

Professor i systematisk teologi ved Det teologiske meningsfakultetet, ­Jan-Olav Henriksen, sier at også lutheranere tror Jesus er tilstede i brødet og vinen i nattverden.

– Lutherdommen mener ­Jesus er helt tilstede i nattverden, i, med og under elementene, men tror ikke at det foregår en endring i substans i brødet og vinen, sier han.

– Hvorfor er det viktig for ­katolikkene at brødet ikke er glutenfritt?

– Den katolske kirke lærer at det skjer en forvandling i substansen og at det derfor er ­essensielt hva brødet og vinen lages av, sier han.

Henriksen poengterer at det i evangeliene ikke er spesifisert at brødet Jesus brøt var laget av hvetemel.

– Vi reduserer Gud hvis vi tror at han setter visse meltyper som en betingelse for sitt nærvær, sier han.

Les mer om mer disse temaene:

Ingeborg Bergem

Ingeborg M. Bergem

Vårt Land anbefaler

1

1

1

Annonse
Annonse

Les dagens papirutgave

e-avisen

Mer fra: Nyheter