Religion

Selger mer krystaller enn noensinne

– Krystaller er rett og slett blitt mer trendy, sier mineralhandler John Rudshagen. Han har kunder som er overbevist om at krystaller har spesielle energier.

Bilde 1 av 5

Store motehus, artister og influencere har «kastet seg på krystalltrenden», ifølge bransjenettstedet melkoghonning.no.

– Vi er helt utsolgt for bergkrystaller på grunn av stor etterspørsel, sier John André Hanøy som driver motebutikken Luck på Grünerløkka.

De er ikke alene om å selge slike effekter. Frisørsalongen Gevir, som ligger i samme bydel, selger «helende» kvarts, som ifølge firmaets nettside skal fjerne «negative energier» og lindre depresjon. Pris: Opp til 7.000 kroner.

Bergkrystall er betegnelsen på klare og gjennomsiktige mineraler av kvarts. De blir blant annet brukt i elektronisk utstyr, men også i alternativ behandling.

– Jeg selger mer krystaller nå enn noensinne. Det har rett og slett blitt mer trendy, sier John Rudshagen som er hobbygeolog og har drevet stein- og mineralbutikken Bergmannen på Majorstuen i 25 år.

Rudshagen mener at det har vært en markant økning i interesse for krystaller, spesielt det siste året. Han kan også fortelle om en ny kundegruppe.

– De er for det meste damer i 20–35 års alderen, og er opptatt av krystaller til helse- og interiørbruk. Flere av kundene spør også etter sjeldne krystaller som de mener har spesielle energier, sier Rudshagen.

LES OGSÅ: En vannflaske med edelstener i bunnen skal ifølge produsenten «transformere vannet» ditt og «understøtte kropp og skjel».

Kvinnedominert

Trendanalytiker og sosialantropolog Gunn-Helen Øye forklarer at vi hører oftere enn før at det materielle ikke må prioriteres på bekostningen av det åndelige.

Når forbrukerne er mer åpne for impulser fra østlige religioner, henter bedrifter også inspirasjon fra dette området. Sentralt står begrepene «chakra», «yogi», «energi» og «fargespill» i det spirituelle bildet, sier Øye.

Hun tror interessen for krystaller er særlig høy blant vestlige kvinner i 40 årene, som lever stressende liv. Men hun utelukker ikke at også menn vil bli interessert.

– Yoga var tidligere ansett som noe feminint, nå ser vi en økning i antall menn som oppsøker praksisen.

Øye erfarer at de noen av dem som kaster seg på krystall-trenden er mennesker i ytterkant av målgruppen: De som ikke nødvendigvis tror på det spirituelle, men som har lyst til å være med i tiden.

– Man trenger ikke nødvendigvis å tro på meningen bak krystallene. Folk bruker jo også kors selv om de ikke tror på det. Det er en trygghet i å være lik flokken sin. Men jeg tror den store gruppen brukere er de som legger krystaller inn som et element i sitt allerede spirituelle liv, hevder Øye.

LES OGSÅ: Kirkens motstand mot nyåndeligheten som vokste frem fra 70-tallet, fikk mange til å tro de må velge mellom kristen tro og egne, åndelige erfaringer.

«Ikke så stort.»

– Det vil alltid være etterspørsel etter slike krystaller, sier Asbjørn Dyrendal, religionsviter ved NTNU og ekspert på nyreligiøse bevegelser og populærkultur.

Han sier at krystaller ikke nødvendigvis er et nyreligiøst produkt, men at forbrukeren legger religiøse fortellinger inn i produktet. Populariteten har gått i sykluser – forrige trend var i USA på 90-tallet, opplyser forskeren.

– Denne forsvant mest sannsynlig på grunn av kritiske bøker, sier Dyrendal.

Nå ser Dyrendal en viss interesse igjen, men mener trenden ikke er så stor som «mediene skal ha det til»

– Man må kunne vise til tall om noe skal kunne kalles en trend, sier han.

– De som sier at noe er en trend, er ofte folk som vil gjøre noe til en trend. Det kan faktisk være en form for produktplassering. En del av interessen for nyreligiøsitet i Norge kan henge sammen med interessen for prinsesse Märtha Louise, men for meg virker det som denne interessen har flatet ut.

Dyrendal kan imidlertid bekrefte at det er mest kvinner som er opptatt av krystaller.

– Vi har lite annet religiøst felt i Vesten hvor kjønnsforskjellen er like stor som det er i nyreligiøsitet. Her er inngangsterskelen lav. Mye nyreligiøst handler om tjeneste og omsorg, noe som definerer den klassiske, feminine rollen, sier Dyrendal.

Gunn-Helen Øye sier at interessen for krystaller er en liten del av den store, åndelige bevegelsen i den vestlige verden.

– Slike store trender varer lengre enn vi tror, mener hun.

---

KRYSTALLER

  • Krystaller er en milliardindustri på verdensbasis.
  • Kvarts er det nest vanligste mineralet i jordskorpa, og inngår i de fleste bergarter.
  • Bergkrystall, som er klare og gjennomsiktige mineraler av kvarts, ble i vikingtiden blitt brukt som amulettsteiner og perler.
  • Større kvartssteiner kan koste 7000 kroner.
  • En av Norges største bloggere, Camilla Pihl, har skrevet om sin interesse og fascinasjon for krystaller.
  • Den amerikanske kjendisen Kim Kardashian brukte krystaller som inspirasjon for sin parfymekolleksjon i 2017.
  • Antall ganger søkeordet «crystal healing» ble søkt på Google i USA har doblet seg siden 2013.
  • Kilde: snl.no, wikipedia.org, Google trends.

---

Les mer om mer disse temaene:

Vårt Land anbefaler

1

1

1

Annonse
Annonse

Les dagens papirutgave

e-avisen

Mer fra: Religion