Nyheter

Selbekk: – Vis karikaturene

– Det er historiefornektelse ikke å vise Muhammed-tegningene i skolen, sier redaktøren som ble truet på livet etter karikaturstriden. Nå ber Vebjørn Selbekk kunnskapsministeren svare.

– Å unnlate å vise karikaturene i undervisningssammenheng blir historiefornektelse, sier Vebjørn Selbekk.

Redaktøren i avisen Dagen, var for ti år siden redaktør ukeavisen Magazinet som viste de omstridte Muhammed-karikaturene.

Reagerer

Som Vårt Land skriver, raser nå karikaturstriden på ny i Danmark. Men nå handler den om hvordan det skal undervises om tematikken i skolen. Formannen for de danske skolelederne har argumentert for at tegningene ikke bør vises. Dette har vakt skarpe politiske reaksjoner.

LES SAKEN HER: Brygger opp til ny karikaturstrid

Også Selbekk reagerer:

– Vi kan ikke sensurere undervisningen på den måten som det nå tas til orde for i Danmark. Elever kan ikke skjermes for Muhammed-tegningene, sier Selbekk, som diskuterte saken i går med Fleming Rose, Jyllandspostens redaktør.

De to avisredaktørene ble i går tildelt Fritt Ords Honnør for prinsippfast forsvar for ytringsfriheten gjennom ti år med karikaturstrid.

LES MER: Norsk forsker: Sett karikaturer på pensum

Sensur

I Danmark argumneterer formannen for skolelederne at det vil skade tillitsforholdet skole-hjem.

Selbekk sier derimot at det blir å sensurere samfunnsfagundervisningen hvis tegningene ikke vises.

– Har du forståelse for det danske argumentet?

– Nei, det har jeg ikke. Det er ingen som må tvinges til noe hvis man ikke vil, men jeg kan ikke se at dette er i pakt med gode undervisningstradisjoner å bestemme seg for å holde tegningene unna undervisningen. Det blir en historieforfalskning. Jeg håper man kan vise karikaturene, og ta opp dette temaet på en rolig, fornuftig og nøktern måte.

Følg oss på Facebook og Twitter!

– Latterlig håndtering. – Går det ikke an å undervise om dette uten å vise tengnignee?

– Nei. Det er dette jeg synes blir en latterlig håndtering. Det har vært det i pressen, og det er det i dag i den danske skoledebatten. Jeg mener man må kunne vise tegningene i en redaksjonell kontekst, slik vi gjorde det i Magazinet den gang. Og på samme måte må man kunne vise det i en undervisningskontekst. Karikaturstriden er og blir en av de store samfunnsdebattene i vår tid, og hvordan skal man kunne undervise om dette uten å se hovedsaken? spør Selbekk.

Han sender nå ballen over til kunnskapsminister Torbjørn Røe Isaksen (H).

– Jeg ber Røe Isaksen svare på om han mener norske skoleelever bør se, eller ikke se tegningene, sier Selbekk.

LES MER: Karikaturer har alltid vært viktig, men ikke alle forstår kodene.

I læreplanen. Til Vårt Land sier forsker Arfinn Midtbøen ved Institutt for Samfunnsforskning til Vårt Land at det er et mysterium hvordan det undervises om karikaturstriden i skole. Lærebøkene omtaler striden, men uten å vise tegningene, men det er svært ulikt hvordan lærerne benytter seg av disse ressursene.

LES MER: Slik omtales striden i norske lærebøker

Selv tar til orde for at karikaturstriden kan få plass i læreplanen, for å være sikret at alle elever fikk undervisning om tematikken.

– For min del, måtte karikaturstriden gjerne få plass i læreplanen. Den gir grunnlag for å diskutere avgjørende problemstillinger i samfunnet. Den konkretiserer sentrale konfliktlinjer, mellom ytringsfrihet og sensur, mellom behovet for vern av religiøse følelser og alles rett til å si hva de mener og å fremme religionskritikk. Dette er det viktig for den oppvoksende generasjonen å ha kjennskap til. Og da mener jeg tegningene heller ikke kan skjules, sier Selbekk.

Les mer om mer disse temaene:

Heidi Marie Lindekleiv

Heidi Marie Lindekleiv

Heidi Marie Lindekleiv er journalist i kulturavdelingen i Vårt Land.

Vårt Land anbefaler

1

1

Annonse
Annonse

Les dagens papirutgave

e-avisen

Mer fra: Nyheter