Klima

Roser statlig innkjøpsprosjekt

Utviklingen av den batteridrevne fergen Ampere er et stjerneeksempel på offentlig innkjøpsmakt, mener Zero.

Guro Nereng i Miljøstiftelsen Zero sier det allerede finnes en rekke eksempler på at staten har brukt innkjøpsmakten sin til å fremme miljøvennlige alternativer.

Utviklingen av den miljøvennlige og batteridrevne fergen Ampere på Vestlandet står frem som selve stjerneeksemplet, mener hun.

– Den viser hvordan offentlige anskaffelser og politiske vedtak fører til utvikling av helt nye løsninger som verden trenger, og som kan bli banebrytende for teknologiutviklingen i næringene, sier hun.

Vegvesenet tok inn miljøkrav

Grunnen til at den helektriske fergen som nå går i rutetrafikk over Sognefjorden, kunne vinne anbudet var at Statens Vegvesen denne gangen hadde definert energi- og miljøkrav inn i selve anbudet.

LES OGSÅ: Velger pris framfor miljø

Dette i kontrast til tidligere anbud, der blant annet langt mindre miljøvennlige dieseldrevne ferger har vunnet anbud fordi de har levert det rimeligste tilbudet. Når miljøkriterier nå ble en tydeligere del av anbudsrunden, bidro det til at den batteridrevne fergen kunne utvikle og vinne frem.

Teknologi bidro til politikk

Grunnen til at det ble mulig å få miljøkrav inn i anbudet var et godt samspill mellom politikk og teknologiutvikling, sier Nereng.

Følg Vårt Land på Facebook og Twitter!

Det har ikke vært en selvfølge tidligere. Men i regjeringserklæringen fra 2013 ble det fastslått at regjeringen vil «utarbeide krav om at alle offentlige kjøretøy (..) benytter lav- eller nullutsleppsteknologi når teknologien tilsier dette».

– Parallelt med og etter dette ble batterifergen Ampere utviklet. Denne teknologutviklingen gjorde det mulig for Stortinget å vedta et krav til lav- og nullutslippsteknologi i alle framtidige fergeanbud, da de behandlet statsbudsjettet for 2015, sier Nereng.

Les mer om mer disse temaene:

Vårt Land anbefaler

1

1

Annonse
Annonse

Les dagens papirutgave

e-avisen

Mer fra: Klima