Religion

Religionslærerne roser ny læreplan

Religionslærerforeningen sier den nye læreplanen i religion og etikk stiller høye krav til elevenes kunnskapsnivå og til lærerens kompetanse.

Neste høst møter elever i grunnskolen og videregående skole splitter nye læreplaner. Blant planene som er revidert av utdanningsmyndighetene, er læreplan i religion og etikk, som er et fellesfag for elever som tar studieforberedende på videregående.

Etter å ha lest planen kunnskapsminister Jan Tore Sanner (H) presenterte mandag, sier styret i Religionslærerforeningen i Norge at de er positive til den nye læreplanen:

– Vi gleder oss til å starte arbeidet med læreplaninnføringen, skriver nestleder Cathrine Tuft, på vegne av styret, i en epost til Vårt Land. Hun er lektor ved Frogn videregående skole og underviser i religion.

LES MER: – Alvorlig brudd på norsk skolehistorie

Åpner for dybdelæring

Religionslærernes forening peker på at den nye læreplanen i religion og etikk ligger det stor frihet og med det et stort ansvar for religionslærerne.

– Den nye læreplanen krever kunnskapsrike, strukturerte og utforskende lærere. For å gi elevene evne til å utforske, drøfte og reflektere kreves en nytenkende metodisk tilnærming til faget, et klasserom som i stor grad åpner for en religionssosiologisk tilnærming til faget, med samtale, diskusjoner og dybdelæring.

Setter 13 kompetansemål

Læreplanen sier at etter endt opplæring, det vil si etter tredje klasse på videregående, så skal elevene blant annet kunne:

Presentere og sammenligne noen sentrale trekk ved flere religions- og livssynstradisjoner, inkludert kristendom og islam.

Gjøre rede for og reflektere over religion og livssyn i et majoritets-, minoritets- og urfolksperspektiv med vekt på Sápmi/Sábme/Saepmie og Norge

Gjøre rede for  og  drøfte  aktuelle eksempler på  samspillet  mellom  religion/livssyn  og politikk.

Undre seg og reflektere over eksistensielle spørsmål og svar.

Identifisere og drøfte etiske problemstillinger knyttet til ytringsfrihet og kommunikasjon

Drøfte menneskeverd og naturens egenverdi i møte med teknologisk utvikling.

Ta andres perspektiv og håndtere meningsbrytning om religion, livssyn og etikk.

Totalt er det 13 kompetansemål i den nye læreplanen i religion og etikk.

Fellesfag i Norge

Religionslærerforeningen sier, ved nestleder Tuft, at den opplever nye læreplanen «er særs relevant for de utfordringer vi står overfor i dagens samfunn, vi trenger et fag som skal bidra til å skape forståelse og toleranse for andres levemåte, tro og kultur».

– I flere land i Europa har ikke et nøytralt religionsfag, her velger elevene kristendom eller etikk/filosofi. Elevene er med dette delt i spørsmål og samtale om religion, etikk og filosofi. Vi i styret i religionslærerforeningen er glade for at vi her i Norge har et fellesfag som skal gi elevene kunnskap om, drøfte, utforske og reflektere over det religiøse mangfoldet i Norge.

LES MER: Vil holde på KRLE-faget

KRLE-refs

Gleden Religionslærerforeningen utviser over nye læreplaner står i sterk kontrast til dommen Bibelselskapet felte over den nye læreplanen i KRLE – kristendom, religion, livssyn og etikk.

I går fortalte Vårt Land at generalsekretær Paul Erik Wirgenes i Bibelselskapet ikke liker ikke det han leser, for han finner ikke det han mener er helt sentralt i KRLE-faget.

– Her er det en total mangel på omtale av verdensreligionenes religiøse skrifter, sier Wirgenes, og etterlyser referanser til både Bibelen og Koranen og andre hellige skrifter.

Wirgenes mener mangelen «uttrykker en manglende forståelse av de hellige skriftenes rolle i de store religionene».

---

Reform

  • Fagfornyelsen er en ny stor reform av norsk skole som skal innføres høsten 2020, fagene skal fornyes og slankes for å gi rom til mer dybdelæring.
  • Tre tverrfaglige temaer innføres i skolen: demokrati og medborgerskap, bærekraftig utvikling, folkehelse og livsmestring. Disse temaene skal inngå i fagene der dette er naturlig.
  • Læring gjennom lek og utforskning blir vektlagt mer i læreplanene for de yngste barna i skolen.
  • Flere fag blir mer praktiske og utforskende. Eksempelvis kunst og håndverk og naturfag.
  • Kritisk tenkning og kildekritikk blir sterkere vektlagt i de nye læreplanene, for eksempel i samfunnsfag og engelsk.
  • Det er laget nye vurderingstekster som skal støtte læreren i vurderingsarbeidet. De er utviklet for hvert trinn det er angitt kompetansemål for, slik at de er tilpasset elevenes alder og modenhetsnivå.

---

Les mer om mer disse temaene:

Bjørgulv K. Bjåen

Bjørgulv K. Bjåen

Bjørgulv K. Bjåen er journalist i nyhetsavdelingen i Vårt Land.

Vårt Land anbefaler

1

1

1

Annonse
Annonse

Les dagens papirutgave

e-avisen

Mer fra: Religion